Varför kan inte jag åka elbil, jo för jag är inte klar än. Men det blev byggt lite på bakre batteripaketet i alla fall .
Svetsskarvar är tätade med PUR-lim och självhäftande skumplastprofiler har monterats för att täta kring luftkanelen mellan botten och batterimodulerna.Luften kommer att pressas ner till vänster via en plastkanal och sen vidare till alla moduler.
Här är det vita plaströret 50x110mm (någon luftkanal som jag hittade på Hornbach) som leder luft från den övre delen av batteripaketet ner till den undre.
Röret har en 20mm öppning i botten som leder luften till modulplanet.
Slitsarna är placerade symmetriskt för att passa alla fem moduler.
Modulgolv, luftkanal och de fem modulerna på plats.
U-profilerna monterade med insex-hylsor till dragstänerna verkar hålla ner modulerna fint. Profilern har två hål för varje modul som även säkrar dessa i sidled.
En 2mm polykarbonatskiva är monterad på varje långsida för att skydda de två yttersta modulerna från att dragstängerna skaver in i cell/cellgruppsterminalerna.
Här kommer kylkanalen upp i den övre delen av batteripaketet.
fredag 6 juli 2012
lördag 30 juni 2012
Fastsättning av batterimoduler
Det skall ju helst vara lätt att montera och demontera samtidigt som modulerna måste sitta säkert.
Säkert med tanke på vibrationer och G-krafter vid en eventuell krock. Tillräckligt isolerade ytor runt cell- och modulterminaler samt internt HV-kablage.
De undre modulerna i den bakre batterilådan hålls fast av dragstänger som är förankrade med fästöron i plåtlådans botten. I överkant sitter gängade hylsor genom en U-profil som håller modulerna.
Övriga moduler får samma typ av U-profil men ett plåtband istället för gängad stång pga. det snåla utrymmet.
tisdag 19 juni 2012
Tyco HV800
Min första ide om att ha kontaktering i den undre bakre batterilådan har strukits med tanke på svårigheten att få lådan tät mot vatten och smuts. En placering inne i bagagerummet känns säkrare.
HV-kontakt för anslutning vidare bort till det bakre batteriet och elmotorinvertern är på plats i det främre batteriet. Alltid något.
Främre- och bakre batteri har också försetts med aluminiumvinklar för att säkra modulernas placering/rörelse i sidled.
Resterande garagetid ägnades åt att fundera ut lämpligaste kraftkabeldragning i batterierna.
HV-kontakt för anslutning vidare bort till det bakre batteriet och elmotorinvertern är på plats i det främre batteriet. Alltid något.
Främre- och bakre batteri har också försetts med aluminiumvinklar för att säkra modulernas placering/rörelse i sidled.
Resterande garagetid ägnades åt att fundera ut lämpligaste kraftkabeldragning i batterierna.
torsdag 14 juni 2012
Bestyckning av främre batteripack
Äntligen lite garagetid igen. Nu var fokus att svetsa klart bakre undre lådan samt att fundera ut en bra fastsättning av batterimodulerna i lådorna. Metoden blir nog att fixera dessa med någon ram och stålband som pressar dessa mot lådan.
I ett försök att få samtliga batterilådor så täta som möjligt kommer dessa att ha en täningslist i alla skruvförband och PUR-lim (polyuretanlim) till alla svetsskarvar och nitförband.
En snabb provmontering av de tre modulerna i främre batterilådan fick avsluta kvällen.
Nästa gång blir det förhoppningsvis provmontering av drivaxlarna.
I ett försök att få samtliga batterilådor så täta som möjligt kommer dessa att ha en täningslist i alla skruvförband och PUR-lim (polyuretanlim) till alla svetsskarvar och nitförband.
En snabb provmontering av de tre modulerna i främre batterilådan fick avsluta kvällen.
Nästa gång blir det förhoppningsvis provmontering av drivaxlarna.
måndag 11 juni 2012
SFRO
SFRO (Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation) har nyligen gett ut ett komplement till deras bok för ombyggda fordon för att nu även täcka in el-och hybridfordon.
Jag har försökt att lista viktiga punkter att tänka på och vad som gäller för denna Elhundkoja:
Besiktningspunkter
Energilagret (batteriet)
- Celltyp: LiFePO4. 2700 st cylindriska 26650 celler från A123.
- Elektronisk övervakning: BMS:et övervakar samtliga cellgrupper m.a.p. över- och underspänning, batteriets laddning- och urladdningsstöm och modulernas temperatur. Om någon av dessa monitorer detekterar ett fel öppnas batteripaketens kontaktorer.
- Skydd mot oavsiktlig beröring: alla batteripaket är kapslade och alla HV-kontakter är framtagna för syftet.
- Övervakning av isolationsnivå och kortslutningsskydd: Isolationsresistansen mellan HV+ mot chassi och HV- mot chassi övervaks kontinuerligt av BMS:et. Om resistansen blir för låg öppnas batteripaketens kontaktorer. Gällande kortslutningsskygg så har batteripaketet batteriet designats med 3 nivåer av säkringar: cellgruppsnivå, modulnivå och två huvudsäkringar.
- Tekniska data för kontinuerlig drift: spänning: 360VDC, ström: 150A, energi: 16kWh och C-rate: 3C
Kraftelektroniken
- Passiv urladdning: ner till
lågspänning (<60 vdc) snabbare än 5 min.
- Temperaturövervakning: elmotorn har två temperatursensorer och motorinvertern likaså.
- Kabeldimension: 25 mm2
- Färg på kablage som tillhör elektriskt traktionssystem: oragne
- Förankrat och skyddat kablage: dragavlastare på kablage och kablage skyddat i kardantunneln.
Säkerhetssystem
Servicefrånskiljare
- En HVMSD i varje batteripaket. En i främre och en i det barkre.
Nödstopp
- Ett ”nödstopp”som bryter kretsen till energilagringen sitter på instrumentpanelen.
- I serie med denna nödstopp sitter även en krock-switch som öppnar vid en eventuell kollision.
måndag 28 maj 2012
Provmontering av främre batteripack
Det främre batteripaketet vilar på subframens stötdämpar-torn, eller skall man säga gummikonstorn? Packets baksida förankras med två M8:or eller M10:or mot torpedväggen.
I framkant har jag tillverkat ett fäste som sitter i växellådsfästet.
I framkant har jag tillverkat ett fäste som sitter i växellådsfästet.
torsdag 24 maj 2012
Bestyckning av bakre övre batterilåda
Bak- och undersida är tillverkade i ett stycke 2mm plåt (Aluzink). 4st datorfläktar kommer att cirkulera luft genom de 4 liggande batterimodulerna i övre lådan, ner till andra 5 modulerna i den under lådan. Lexan-kåpan fästs med ett antal M5-skruvar i blindmuttrar.
Här är två av de fyra 140mm fläktarna monterade i lådan. Även dessa hål stansades ut under tillverkningen. PTP gjorde ett utomordenligt jobb med sin stansmaskin, det blev verkligen millimeterprecision.
Batterimodulerna kommer att placeras lite till höger för att ge plats åt en luftkanal på vänstersidan samt eventuellt de två "TYCO Kilovac"-kontaktorerna, om dessa inte hamnar i den undre lådan. Vi får se vad som blir lämpligast.
tisdag 22 maj 2012
Batterilådor hämtade från PTP
Oj, vilket resultat. Jag visste inte att det gick att få en sådan grym precision på lådorna som beställdes av PTP.
Helt underbara bockningar med små radier både i plåten och i plasten.
Måste säga att jag är imponerad av arbetet som Patrik på Partille Tillverkning & Prototyp AB fick till.
Underdelarna är tillverkade med en stansmaskin (i bakgrunden på bilden) av 2mm AluZink och de transparenta plast-överdelarna i 3mm Makrolon.
Och Benny, stort tack för all hjälp med caddandet.
Svårt att hålla sig hemma nu när lådorna väntar på bestyckning och montering i bilen.
måndag 30 april 2012
måndag 23 april 2012
Mer sladdar
Trots att det är en gammal bil med ett väldigt simpelt elsystem så blir det ändå en hel del trådar att dra. Elkonverteringen står självklart för den största mängden sladdar, men även basfunktioner som hel-/halvljus och tändning (kl.15) har fått en liten uppgradering. För att minska spänningsfallet över gamla strömbrytare tillsammans med långa och tunna kablar så har nya reläer installerats med lite grövre kabelareor.
fredag 13 april 2012
Uppdaterad flipfront
Under en lång kväll i garaget med Lars och David har fronten fått en uppdatering. Gasfjädrar till huvgångjärnen, med 520 Newton vardera verkade passa bra. Nu kan man lyfta upp huven med fingerkraft.
Det var även dags att montera den nya kofångaren på flippfronten. Jag bockade till tre plattjärn i natureloxerad aluminium och stack dessa genom fronten för att hålla kofångaren på plats. Förutom feta popnitar kommer även lite glasfiberplast vara en del i förbandet.
onsdag 11 april 2012
Tanklock för laddkabel
Det ursprungliga hålet gör tankpåfyllningsröret är nu ersatt med en laddkontakt. Jag vet inte om detta blir den slutliga lösningen, men det får duga förtillfället.
Det består av en natureloxerad aluminiumplåt på utsidan och en liknande M5 gängad stålpåt på insidan. Kontakten är en 3-polig motorvärmarkontakt från Calix.
tisdag 10 april 2012
Många kablar blir det
Tack David för din insats i kabelpysslandet. 12V kablar för HV-komponenter och instrumentering börjar ta form. Kraftkabel mellan 12V Optima batteri i bagagen och DCDC-omvandlaren är på plats.
Den var inte enkelt att trycka in den kombinerade elmotorinvertern, DCDC-omvandlaren och laddaren under instrumentbrädan, men det gick.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)