SFRO

SFRO (Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation) har nyligen gett ut ett komplement till deras bok för ombyggda fordon för att nu även täcka in el-och hybridfordon.




Jag har försökt att lista viktiga punkter att tänka på och vad som gäller för denna Elhundkoja:

Besiktningspunkter

Energilagret (batteriet)


  • Celltyp: LiFePO4. 2700 st cylindriska 26650 celler från A123.
  • Elektronisk övervakning: BMS:et övervakar samtliga cellgrupper m.a.p. över- och underspänning, batteriets laddning- och urladdningsstöm och modulernas temperatur. Om någon av dessa monitorer detekterar ett fel öppnas batteripaketens kontaktorer.
  • Skydd mot oavsiktlig beröring: alla batteripaket är kapslade och alla HV-kontakter är framtagna för syftet.
  • Övervakning av isolationsnivå och kortslutningsskydd: Isolationsresistansen mellan HV+ mot chassi och HV- mot chassi övervaks kontinuerligt av BMS:et. Om resistansen blir för låg öppnas batteripaketens kontaktorer. Gällande kortslutningsskygg så har batteripaketet batteriet designats med 3 nivåer av säkringar: cellgruppsnivå, modulnivå och två huvudsäkringar.
  • Tekniska data för kontinuerlig drift: spänning: 360VDC, ström: 150A, energi: 16kWh och C-rate: 3C

Kraftelektroniken

  • Passiv urladdning: ner till lågspänning (<60 vdc) snabbare än 5 min. 
  • Temperaturövervakning: elmotorn har två temperatursensorer och motorinvertern likaså.
  • Kabeldimension: 25 mm2
  • Färg på kablage som tillhör elektriskt traktionssystem: oragne
  • Förankrat och skyddat kablage: dragavlastare på kablage och kablage skyddat i kardantunneln.

Säkerhetssystem

Servicefrånskiljare


  • En HVMSD i varje batteripaket. En i främre och en i det barkre.

Nödstopp



  • Ett ”nödstopp”som bryter kretsen till energilagringen sitter på instrumentpanelen.
  • I serie med denna nödstopp sitter även en krock-switch som öppnar vid en eventuell kollision.

Kommentarer