Jag har försökt att lista viktiga punkter att tänka på och vad som gäller för denna Elhundkoja:
Besiktningspunkter
Energilagret (batteriet)
- Celltyp: LiFePO4. 2700 st cylindriska 26650 celler från A123.
- Elektronisk övervakning: BMS:et övervakar samtliga cellgrupper m.a.p. över- och underspänning, batteriets laddning- och urladdningsstöm och modulernas temperatur. Om någon av dessa monitorer detekterar ett fel öppnas batteripaketens kontaktorer.
- Skydd mot oavsiktlig beröring: alla batteripaket är kapslade och alla HV-kontakter är framtagna för syftet.
- Övervakning av isolationsnivå och kortslutningsskydd: Isolationsresistansen mellan HV+ mot chassi och HV- mot chassi övervaks kontinuerligt av BMS:et. Om resistansen blir för låg öppnas batteripaketens kontaktorer. Gällande kortslutningsskygg så har batteripaketet batteriet designats med 3 nivåer av säkringar: cellgruppsnivå, modulnivå och två huvudsäkringar.
- Tekniska data för kontinuerlig drift: spänning: 360VDC, ström: 150A, energi: 16kWh och C-rate: 3C
Kraftelektroniken
- Passiv urladdning: ner till
lågspänning (<60 vdc) snabbare än 5 min.
- Temperaturövervakning: elmotorn har två temperatursensorer och motorinvertern likaså.
- Kabeldimension: 25 mm2
- Färg på kablage som tillhör elektriskt traktionssystem: oragne
- Förankrat och skyddat kablage: dragavlastare på kablage och kablage skyddat i kardantunneln.
Säkerhetssystem
Servicefrånskiljare
- En HVMSD i varje batteripaket. En i främre och en i det barkre.
Nödstopp
- Ett ”nödstopp”som bryter kretsen till energilagringen sitter på instrumentpanelen.
- I serie med denna nödstopp sitter även en krock-switch som öppnar vid en eventuell kollision.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
kommentera