onsdag 25 januari 2012
Flipfront monterad med gångjärn.
Japp, då var flipfront och gångjärn på plats. Det kvarstår lite justeringar och gasfjädrar innan allt är perfekt.
Gångjärn till flipfronten
Som gångjärn används bagageluckegångjärn från AUDI art.nr. 8A5 827 301A resp. 302A. Dessa sitter också på SAAB900 Cab 1994-98 eller SAAB 9-3 Cab 1998-2005, AUDI 80, S2.
Dessa kommer lyfta fronten uppåt och framåt for att fortsatta att vrida fronten 120 grader upp mot vindrutan.
Här en bild av ena gångjärnet utan gasfjädern monterad.
Här visas geometrin från stängt till öppet läge.
söndag 15 januari 2012
"Shift by Wire"
Växelväljaren har provmonterats och den kommer fungera mycket bra tillsammans med växellådan.
Växellådan har endast en växel men den har en P-spärr så en vajer måste gå till den för att kunna lägga ur den. I övrigt sköts växellägena "by Wire" dvs elektriskt, detta gör att vi måste sätta i givare för växellägena i växelväljaren så att elmotorinvertern vet om elmotorn skall drivas framåt, bakåt eller inte alls. Då kommer den också att snyggas till men en knopp har den fått.
En ny växelarm på växellådan behöver tillverkas. Likaså en hållare för växelwiren med gummibussningar.
Armen på växellådan behöver anpassas till de 29 mm wiren flyttas (skillnaden mellan P- och E-läget).
Om man tänker halva rörelsen av växelwiren som en rätvinklig triangel med ena katetern 29/2= 14.5 mm och 70/2= 35 grader förväntad förflyttning så ger detta ca 25 mm för hypotenusan som blir växelarmen på växellådan.
Aluminiumhuset som håller växelwire och backljuskontakten hamnar i kardantunneln och resten inne i kupén.
Denna Handtagskula och Vinkellänk kommer från WIBERGER som har en himla massa fina prylar.
fredag 13 januari 2012
Justerbar fjädring
Eftersom vikten kommer att öka på bilen har vi valt byta ut fjädringen till en fullt justerbar variant som gör att vi både kan justera höjd och dämpningeffekten. Hundkojan har en ganska annorlunda typ av fjädring som består av gummikoner istället för fjädrar. Vi använder något hårdare gummikoner än orginal. Även bromsarna har uppgraderats till Skivbromsar fram och Alutrummor med kylflänsar bak.
fredag 16 december 2011
Provmontering av låda för LiFePO4 batteri
Ovanpå denna låda kommer det en lite mindre gjord i plexiglas.
Under till blir det ett plant och fint golv. Batterilådans botten fyller ny upp hålrummet som tidigare fanns.
fredag 2 december 2011
Modifiering av bakre subframe
Ytterligare en del av bagagerumsgolvet har kapats bort för att ge plats åt det bakre batteripacket. Den bakre tvärgående balken på subframen är bortkapad för att byggas om så att balken kan utgöra ett stöd för batteripacket.
Det ljusa runda röret på bilden är bara tillfälligt monterar for att behålla rätt geometri på subframen.
Det ljusa runda röret på bilden är bara tillfälligt monterar for att behålla rätt geometri på subframen.
tisdag 29 november 2011
Batteribox
Efter ett långt uppehåll fick jag äntligen börja bygga på en av batteriboxarna. Denna box är dimensionerad för 5 av totalt 12 batterimoduler.
- Ingående komponenter och system i elfordon.
- CAN-teori och CAN-verktyg.
- Diagnos (de vanligaste ISO14229-tjänsterna), diagnosverktyg och felsökningsmetodik.
- BMS Battery Management System.
Batteriboxens övre lådhalva blir också i stålplåt med ett fönster i plexiglas för att kunna beskåda battericellerna och cellbalanceringskorten. Lådhalvorna skruvas ihop med ett bultförband av rostfria bultar för att klara vatten och saltsprut. Lådan kommer att ha kanaler för kylluft. Fläktarna kommer nog att monteras utanför batterilådan pga platsbrist men också för att kunna dimensioneras för det flödesbehov som kan uppkomma.
måndag 17 oktober 2011
Växelväljare
Med den nya drivlinan så blir det ju närmast en automat och bilen var ju manuell. För att behålla originalutseende så ville vi ha en växelväljare från en automatväxlad Hundkoja, detta var inte så lätt eftersom man inte kan köpa den som reservdel och det var ganska ovanligt med automatväxlade kojor.
Men efter en efterlysning på det suveräna forumet www.hundkoja.com så fick vi tag på en.
Nu skall den renoveras och så skall ny plåt för växellägena tillverkas i vår lilla CNC-fräs som vi byggde för något år sedan, Även en växelknopp ska svarvas till.
Men efter en efterlysning på det suveräna forumet www.hundkoja.com så fick vi tag på en.
Nu skall den renoveras och så skall ny plåt för växellägena tillverkas i vår lilla CNC-fräs som vi byggde för något år sedan, Även en växelknopp ska svarvas till.
måndag 3 oktober 2011
Viktfördelning
Vad kommer elbilen att väga och var hamnar bilens tyngdpunkt?
För att kunna laborera lite med elbilskomponenternas placering och hur detta påverkar bilens främre- och bakre axeltryck, har jag snickrat ihop en webbaserad viktkalkylator.
Med denna går det att ändra elbilskomponenternas placering i x-led och dess vikt för att se bilens viktfördelning och totalvikt.
Prova gärna själva genom att trycka på denna länk: ELKOJA VIKTKALKYLATOR.
onsdag 28 september 2011
Bortkapat bagagegolv
För att ge plats åt det bakre batteripaketet så har nu delar av bagagerumsgolvet kapats bort. Batteriet kommer att vara delvis nedsänkt i detta hål. Batterilådans undre yta kommer att vara i höjd med den undre ytan på den bakre subframen.
fredag 16 september 2011
Justerbara stötdämpare
Igår kom en laddning med nya delar från England.
Bland annat en uppsättning med justerbara SPAX-stötdämpate.
Främre stötdämpare och 4-kolvs aluminium-ok på plats.
Stålomspunna bromsslangar monterades för att få bort svampigheten i bromspedalen, vilket man har med vanliga bromsslangar i gummi.
De fyra stötdämparna är en jubileumsmodell handgjorda Paddy Hopkins dämpare.
Det övre främre stötdämparfästet är nytt med en ändrad geometri för att bättre utnyttja dämparens rörelse.
Under fästet för stötdämparen är inte monterat för dessa svarvade detaljer behövde få lite zinkfärg och klarlack först.
Undre fäste för stötdämparen.
tisdag 13 september 2011
Momentberäkning för drivaxlarna
För att få någon uppfattning om vad det är för moment de stackars drivaxlarna utsätts för följer här en enkel beräkning.
Med en effekt på 30 kW och ett drivaxelvarvtal på 1000 r.p.m. ger detta 290 Nm med formeln:
Mv = P / n
varvtalet n skall vara i radianer/s
Mv = (30000 *60) / (1000 * 2 * pi)
Jag är lite skeptisk till att skarven kommer att hålla och fundersam hur grov skarvhylsan behöver vara.
Om originaldrivaxlarna är tillverkade av ett härdat material kanske detta har en sträckgräns på 900 N/mm2.
Vridmotstånd för en massiv axel beräknas som:
Wv = pi * D3 / 16
Med D (axeldiametern) 22,0 mm ger detta 2091 mm3.
Då skulle dessa tåla ett vridmomentet T = τ * Wv = 1800 Nm. Typ 6 ggr mer än momentet ut från växellådan är. Förutsatt att momentet är begränsat för alla lägre varvtal, jag skall undersöka detta vidare.
Vridmotstånd för rör (skarvhylsan) beräknas som:
Wv = pi * ( D4 – d4 ) / 16 / D
Wv = pi * ( D4 – d4 ) / 16 / D
Med innerdiametern (d) 22,0 mm och med en ytterdiameter (D) på 34,0 mm ger detta 2091 mm3.
Om hylsan konstrueras i vanligt konstruktionsstål med en sträckgräns på 300 N/mm2 håller den för ca 1900 Nm.
För att vara säker på att svetsfogarna är tillräckliga tänkte jag att göra ett test med de två bitarna jag fick över från originaldrivaxlarna. Dessa får sammanfogas med liknande hylsa och utsättas för ett testmoment som mäts och ökas till något brister.
fredag 9 september 2011
CANDUDE - en egenutvecklad CAN-logger
Jag kom på att jag och Lars utvecklade en CAN-logger. Kanske läge att damma av det gamla projektet.
Loggern kan konfigureras att logga valda CAN-signaler och spara data på ett SD-minneskort.
Perfekt för att spara data som hastighet, spänning och ström från högspänningsbatteriet för att kunna utvärdera effektförbrukning och effektivitet på drivlinan.
Här är några bilder på CANDUDE - CAN Data Utility for Durability Evaluation.
Tekniska specifikationer:
Loggern kan konfigureras att logga valda CAN-signaler och spara data på ett SD-minneskort.
Perfekt för att spara data som hastighet, spänning och ström från högspänningsbatteriet för att kunna utvärdera effektförbrukning och effektivitet på drivlinan.
Här är några bilder på CANDUDE - CAN Data Utility for Durability Evaluation.
Tekniska specifikationer:
- Uppfyller CAN 2.0 B
- Baudrate: 125 - 1000 kbit/s
- 64 MB - 1 GB SD minneskort
- Skydd mot omvänd polaritet
- Matningsspänning: 7 - 16 VDC
- Strömförbrukning: 30 mA vid 12V
- Arbetstemperatur: -20 - 60 grader C
- Inbyggd Realtidsklocka
- Självdiagnos och lysdiodsindikering
- Serieinterface för programmuppdatering
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)