lördag 29 december 2012

Kylare monterad

Även om resultatet inte blev som papp-modellen så blev det i alla fall något.
 Kapslingen är tillverkad av 2mm natureloxerad aluminiumplåt,som har bockats i skruvstäd.

Locket och botten har försetts med L-profiler på insidan som fixerar kylaren.

Här är kylaren monterad. Den hålls på plats med självhäftande 20x20mm skumgummilister.

Här har även några av kylarslangarna monterats.
Underst i bilden skymtar kylpumpen.

Tre vinkeljärn i aluminium håller hela kylaren på plats.

torsdag 27 december 2012

Kylsystem

Det planeras inte något kylsystem för kupén, dvs. ingen Air Condition. Inte heller någon egentlig kylning av batterierna, bara en cirkulation av den inneslutna luften i de båda batterilådorna.
Det enda kylsystemet som byggs är för de vattenkylda kraftkomponenterna: elmotor och elmotorinverter.

Elkylfläkten kommer från SPAL, en italiensk firma med bra kvalitet på sina Automotive-komponenter.



Graf: tryck som funktion av luftflöde



 
En mock-up av kapslingen till kylaren och fläkten har tillverkats i papp.
Denna kommer att vara mall till aluminiumplåten för den slutliga lösningen.



 

tisdag 18 december 2012

Prisutdelning eLeMans

Vilken trevlig prisutdelning det var idag på Länsstyrelsen i Göteborg.
Tack Jakob och alla andra som var där.

Här är presentationen som jag drog idag om CAN analys av mätning från tävlingen.

 
 

fredag 7 december 2012

Olja till växellådan

Växelladåns rekommenderade originalolja är: Dexron III
Eftersom växellådan har rakskurna drev och därför genererar en del vinande oljud kan en trögare olja med fördel användas för att dämpa ljudet. Nackdelen är ökad friktion, dvs mer förlust i transmissionen.
Jag kommer att använda följande lite trögare olja:  Ford 75W 90 BO, QUAKER STATE Synquest Fully Synthetic 75W-90 LS

SYNQUEST FULLY SYNTHETIC 75W-90 är en helsyntetisk växellådsolja för mekanisk transmission, som är tillverkad av högkvalitativa syntetiska basoljor och särskilda EP-tillsatsmedel.
SYNQUEST FULLY SYNTHETIC 75W-90 används i hypoiddifferentialer under extremt utsatta förhållanden och bör användas till alla typer av växlar som kräver EP-transmissionsoljor. Innehåller ej additiv som påverkar gulmetaller.
  • Mycket gott oxidationsmotstånd
  • Kraftfull verkan mot slitage, korrosion och skumbildning
  • Låg flytpunkt
  • Mycket goda EP-egenskaper
  • Ger god bränsleekonomi
  • Mycket goda ”Limited Slip”-egenskaper



måndag 3 december 2012

Signalhorn

Fredrik, YOU ARE THE MAN. Nu är signalhornet på plats. Tack för din insats.

Många moderna bilar har två horn, varför vet jag inte. Kanske är det ett lagkrav? Men jag gissar att det ger ett, akustiskt sett, skönare ljud. Men i hundkojan blir det bara ett horn för att spara vikt.

torsdag 29 november 2012

Klurande

Förutom att registreringsskylten fram kom på plats så blev det en himla massa klurande kring hopsättningen av det främre batteriet.

Tack Benny för din insats och goda idéer.

tisdag 27 november 2012

Krockswitch och pump

Nu är krockswitchen monterad i framramen. Denna öppnar kontaktorerna i batterierna vid en eventuell kollision.

Likaså är pumpen för kylvätskan till elmotor och elmotorinvertern monterad på insidan av framramen.

Nästa steg blir att montera en liten kylare med elkylfläkt och ett expansionkärl samt att dra diverse kylarslangar.

onsdag 14 november 2012

Huvlås

Med två stycken 8x40mm spärrbultar från Wiberger kan man bygga ett huvlås.

Två hylsor har svetsats i framramen som spärrbultarna låses i.

En epoxilimmad bricka på varje sida om glasfiberfronten bidrar lite till att öka hållfastheten.

Front och krom

Nya delar monterade

måndag 12 november 2012

Inbyggnadslåda till BMS

Ett litet steg framåt. BMS:et har fått en låda. Framsidan fräst men en handöverfräs.

söndag 7 oktober 2012

Säkringar

Säkringar - en riktig djungel.

Hur avsäkrar man ett batteri till en elbil på bästa sätt? - inte vet jag, men så har tänker jag göra:
  • Vad finns det för inbyggda säkringar i batteripacket som hanterar interna fel?
  • Hur säkerställer man att respektive batteripaket (främre och bakre) klarar en extern kortslutning?
  • Hur dimensionerar man det kompletta batteripaketets avsäkring för maximalt förväntad last?
Inbyggda säkringar i bateripaketen - cell/modul
De cylindriska celler har i sig ingen inbyggd säkring, men varje svetsad anslutning i gruppen av 25 parallella celler tål max 800A under 1s. Förutom detta så är varje grupp av 25 parallella avsäkrade med anslutningar i hålplåt som tål max. 2000A under 1s.

Främre och bakre bateripaket
Dessa har försetts med var sin trög säkring på 150A.
Trög innebär att den klarar avsevärt mycket högre ström under ett antal sekunder, se graferna nedan.
Typiskt 800A under 1s.

Komplett elektrisk drivlina
40kW kontinuerligt med 350VDC är ca. 150A. Undrar vad jag skall ha för säkring här? Om ens nödvändigt.


fredag 5 oktober 2012

Gemensam mek-kväll

Vilken trevlig kväll. Fyra gubbar tokmekade med elbilsprojektet.

Bestyckning av batterimoduler i batteripacket. Förhoppningsvis för sista gången.


Glasfiberhuven slipades och lackerades matt svart.




Alla bultar i framvagnen kontolldrogs och alla leders smörjnipplar fick sig en omgång med fett.

Bromscylider och några nya bromsrör på plats.

Mattor i bilen delvis på plats.

tisdag 2 oktober 2012

Crimptång för ringskor

En bultsax från Biltema för 250kr plus lite svetsande och slipande, sen har man en kraftig kabelskotång.

Test med 35mm2 kabel.