torsdag 29 november 2012

Klurande

Förutom att registreringsskylten fram kom på plats så blev det en himla massa klurande kring hopsättningen av det främre batteriet.

Tack Benny för din insats och goda idéer.

tisdag 27 november 2012

Krockswitch och pump

Nu är krockswitchen monterad i framramen. Denna öppnar kontaktorerna i batterierna vid en eventuell kollision.

Likaså är pumpen för kylvätskan till elmotor och elmotorinvertern monterad på insidan av framramen.

Nästa steg blir att montera en liten kylare med elkylfläkt och ett expansionkärl samt att dra diverse kylarslangar.

onsdag 14 november 2012

Huvlås

Med två stycken 8x40mm spärrbultar från Wiberger kan man bygga ett huvlås.

Två hylsor har svetsats i framramen som spärrbultarna låses i.

En epoxilimmad bricka på varje sida om glasfiberfronten bidrar lite till att öka hållfastheten.

Front och krom

Nya delar monterade

måndag 12 november 2012

Inbyggnadslåda till BMS

Ett litet steg framåt. BMS:et har fått en låda. Framsidan fräst men en handöverfräs.

söndag 7 oktober 2012

Säkringar

Säkringar - en riktig djungel.

Hur avsäkrar man ett batteri till en elbil på bästa sätt? - inte vet jag, men så har tänker jag göra:
  • Vad finns det för inbyggda säkringar i batteripacket som hanterar interna fel?
  • Hur säkerställer man att respektive batteripaket (främre och bakre) klarar en extern kortslutning?
  • Hur dimensionerar man det kompletta batteripaketets avsäkring för maximalt förväntad last?
Inbyggda säkringar i bateripaketen - cell/modul
De cylindriska celler har i sig ingen inbyggd säkring, men varje svetsad anslutning i gruppen av 25 parallella celler tål max 800A under 1s. Förutom detta så är varje grupp av 25 parallella avsäkrade med anslutningar i hålplåt som tål max. 2000A under 1s.

Främre och bakre bateripaket
Dessa har försetts med var sin trög säkring på 150A.
Trög innebär att den klarar avsevärt mycket högre ström under ett antal sekunder, se graferna nedan.
Typiskt 800A under 1s.

Komplett elektrisk drivlina
40kW kontinuerligt med 350VDC är ca. 150A. Undrar vad jag skall ha för säkring här? Om ens nödvändigt.


fredag 5 oktober 2012

Gemensam mek-kväll

Vilken trevlig kväll. Fyra gubbar tokmekade med elbilsprojektet.

Bestyckning av batterimoduler i batteripacket. Förhoppningsvis för sista gången.


Glasfiberhuven slipades och lackerades matt svart.




Alla bultar i framvagnen kontolldrogs och alla leders smörjnipplar fick sig en omgång med fett.

Bromscylider och några nya bromsrör på plats.

Mattor i bilen delvis på plats.

tisdag 2 oktober 2012

Crimptång för ringskor

En bultsax från Biltema för 250kr plus lite svetsande och slipande, sen har man en kraftig kabelskotång.

Test med 35mm2 kabel.

fredag 28 september 2012

eLeMans - ELBILSRACE

Igår natt och i morse var jag med på eLeMans på Göteborgs racingbana CITY ARENA vid frihamnspiren. Vaaaansinnigt kul!!!

Det var tre tuffa deltävlingar och flera specialutmaningar, bland annat att hålla nere energiförbrukningen men samtidigt inte köra under 40km/h i snitt per varv. Förbrukad energi mättes sedan under nattladdningen.
Jag hade förstås hoppats på att kunna deltaga med hundkojan, men det får bli nästa år. Istället körde jag med min kollega Gordon i hans elbil, en svart Nissan LEAF.
Bra att hitta motivation att bygga vidare på Elkojan!
Tack till Henrik Friden en av mina studenter på HRMENGINEERING för några fina bilder.

Projektledare för eLeMans och eCoast är Jakob Lagercrantz, stort tack till honom för detta arrangemang.











tisdag 25 september 2012

Ritning över HV-kablage

Det är nu läge att fundera ut hur dragningen av HV (Hazardous Voltage) -kablaget skall bli i bilen. Det blir 35mm2 ringkabelskor, kabelgenomföringar och ett antal IP67-klassade kopplingslådor.



För att kunna pressa dessa ringkebelskor på 35mm2-kablarna krävs ett riktigt kraftigt verktyg.
Jag har ingen lust att investera 10.000kr på ett verktyg, så jag får se hur jag löser detta. Låna eller tillverka ett eget verktyg, hmmm.

måndag 24 september 2012

Låda till BMS, Battery Management System

Försök att hitta en plastlåda med lock i klar plast med måtten 280x120x50mm invändigt! Ja, rätt, det är omöjligt. Jag vet inte hur länge jag har letat.

Istället fick jag bygga en låda.

Lådan har en lexanplast framsida, baksida av svartmålad glasfiberlaminat och långsidor gjorda av en aluminiumprofil från Solectro.

Det som saknas är kortsidor av L-profil i aluminium, som även blir fästvinklar.
Sen skall allt stoppas in i den främre batterilådan.

tisdag 18 september 2012

Drivaxlar på plats

Ja, gött, nu är drivaxlarna äntligen på plats.

 Nya damasker monterade, och bäst av allt, längderna på drivaxlarna verkar ok. Lite svart färg på dessa bara.

Drivknutarna har rikligt fettats in med Slicks S50 universalfett som säljs av SEABEACH Trading.


torsdag 13 september 2012

Provmontering igen

Denna gång med bägge bakre batterilådorna. Varför skall det alltid i slutändan bli millimeterpassning?

Hålbild för bultarna genom paketet upp i bakramen är klart. Nu blir det att sätta dit 18st M8 blindmuttrar i stål.