Så nu har Elkojan fått besöka både Malmö och Köpenhamn by-day och by-night.
måndag 21 september 2015
OECR 2015
Så nu har Elkojan fått besöka både Malmö och Köpenhamn by-day och by-night.
söndag 30 augusti 2015
måndag 27 juli 2015
Ny instrumentering med LCD-skärm
Interfacet hittade jag på eBay för några kronor. Detta har monterats i en plastlåda och göms bakom LCD'n.
tisdag 26 maj 2015
Bästa Ombyggda Fordon Tjolöholm Classic Motor 2015
Det var många besökare som ville lära sig mer om elbilar och elbilskonvertering.
Oväntat, men oerhört kul var att vi tog hem titeln: Bästa Ombyggda Fordon Tjolöholm Classic Motor 2015.
onsdag 29 april 2015
Elkojan är nu formellt en Elbil!
Att få bilen registrerad som elbil har ändå varit tanken, så vi började jobbet med bullerprov, SFRO besiktning etc.
För några veckor sedan så gjordes registreringsbesiktningen och i Söndags gjordes kontrollbesiktningen. Så nu är Elkojan formellt en Elbil och godkänd för att köras på gatan.
lördag 14 mars 2015
Elkoja - bloggen får liv igen
Efter ett rejält uppehåll är det nu dags att börja skruva med hundkojan igen.
Det har varit husköp och nystartat företag på tapeten sen sist. Detta har tagit all fokus från elkojaprojektet.
Nu när vårsolen tittar fram så känns det angeläget att få elbilen besikningsklar.
Dagens lilla uppgift var att montera ett huvemblem.
tisdag 2 september 2014
Lyckliga LEAF ägare
På så sätt kan jag få uppleva livet som elbilsförare på allmän väg och bli av med en fosilbil i hemmet.
onsdag 6 augusti 2014
Egenutvecklad instrumentering till elbilen
Hur som helst så har jag har hittills hunnit implementera mätare, signaler och varningslampor för displayen som tar hand om det viktigaste. Det finns även en vy av "hidden diagnostics" för felsökning. I dagsläget går det att läsa ut batteriets 44 felflaggor och på sikt skall jag även koda in en funktion för motorstyrningens diagnos med ISO15765 för att kunna läsa realtidssignaler och felkoder.
söndag 27 juli 2014
LCD som instrumentering
Ett steg vidare i utvecklingen av den nya instrumenteringen med LCD är taget. Jag har slaktat ett antal gamla 15"-laptops för att få några skärmar. Displayerna från dessa har bildformatet 4:3 med XGA (1024 x 768) upplösning. Tror detta blir fint för att återge några visarinstrument och text om så behövs.
För att kunna koppla ihop en av dessa med datorns (fitPC2:ns) HDMI behövs lite elektronik. Dessa interface eller LCD-controllers finns att hitta i mängder på ebay. De drivs med 12V och har ingångar för VGA, DVI och HDMI.
måndag 14 juli 2014
Delay-box till BMS och kontaktorer
En lösning på detta problem skulle vara att styra BMS:et och de extra kontaktorerna med viss fördröjning och det är just detta som Delay-boxen får fixa.
Planen är att ta bort all styrning från tändningens radioläge och med och utan en fördröjning med tänding (Kl.15) som enda input till delay-boxen.
Logiken blir följande:
Vid tändningspåslag (Kl.15 OFF==>ON) aktiveras de extra kontaktorerna direkt och spänningen för aktivering av BMS:et får en fördröjning på ca. 2s.
När tändningen slås av (Kl.15 ON==>OFF) inaktiveras BMS:et först för att vänta ut eftergången och sen 12s. senare öppnas de extra kontaktorerna.
söndag 6 juli 2014
Förberedelser inför registreringsbesiktning
Jag har byggt några vadderade filtbeklädda paneler över kablar och islagsytor under instrumentbrädan.
Även undertill fick elbilen en liten uppdatering. Subframen har försetts med svarta plastskivor för att minska luftmotståndet ytterligare men också för att minska chansen att vatten och smuts kommer in i motorrummet den vägen. Skivorna är av termoplast och detta var väldigt bra eftersom lägsta punkten på bilen är växellådan och med en varmluftspistol kunde plasten formas. Resultatet ser rätt lovande ut.
tisdag 1 juli 2014
SFRO's slutbesikning
Besiktningen avslutades med en provkörning på almän för att testa bilens dynamik inklusive bromssystem. Under de upprepade accelerationer vi gjorde noterades effektuttaget ur litiumbatteripaketet.
Lasse var imponerad av elbilsbygget och godkände bilen.
Nu återstår bara en liten översyn av bilen och hjulinställning inför registrering- och kontrollbesiknting. Dessa kommer att göras hos en vanlig bilbesiktningsstation så fort jag hittar en ledig tid.
torsdag 19 juni 2014
SFRO's bullerprov

Mätutrustningen var en Bruell & Kjaer Typ 2240, en liten och nätt ljudnivåmätare. Den håller precisionsklass 1 och kan integrera det vill säga mäta ekvivalentnivå över tid. Dessutom kan den indikera nivåer ner till ~20 dBA samt även mäta med C-filter.
Instrumentet mäter LA (momentan nivå) LAeq (A-vägd ekvivalentnivå), LAMax (högsta A-vägda nivån) och LCPeak (Högsta C-vägda toppvärde).
Här är Elkojan i full kareta påväg förbi mätutrustningen.

Platsen för provet var bakom SAAB's fabrik nära Malöga flygplats i Trollhättan.

Det var nästan plats för två kojor på biltransporten, ändå valde jag det minsta släpet som gick att hitta.

Det velades lite fram och tillbaka för att hitta en dag utan nederbörd eftersom det krävs uppehåll och torr vägbana för att utföra provet.
Summerat så blev det en väldigt lyckad dag, godkänt bullerprov och vackert väder.
