söndag 1 april 2012

Elscheman för LiFePO4 batteri

Med ett antal ensamma kvällar framöver, utan chans att kunna vara i garaget blir det lätt lite tid framför datorn.
Ett enkelt elschema för resp. batterilåda kan vara bra att ha när det väl blir aktuellt att börja ansluta.
Kan jag klura ut någon bra lösning för en servicebrytare i respektive låda som är fukt/vattentät så skall detta in på schemat också.

MSD eller HVMSD - Hazardous Voltage Manual Service Disconnect består av två kontaktdon där det ena (fast monterat) är anslutet i serie med batterikretsen och det andra (löstagbart) utgör en bygling som demonteras i ett enkelt handgrepp för att garantera en öppen batterikrets då arbete med batteripacken utförs. Dessa MSD'er bör placeras potentialmässigt så nära halva batterispänningen för resp. batteripack som möjligt. På så vis får man lägsta möjliga spänning i batterierna vid arbete.


fredag 30 mars 2012

Modeller av batteripack

Benny the man har intresserat sig av Elkojan, bra för nu tar lådorna form på riktigt. Med bockningar kors och tvärs och en blandning av aluminiumplåt och polykarbonat kommer det bli super.

Först hade jag tänkt att använda plexiglas (Akryl) men det kanske skulle spricka och kan dessutom kan det inte kallbockas som polykarbonat. De flesta förbanden mot aluminiumplåten kommer nog att bestå av skruvar förutom en del i mitten av främre packet som kommer limmas. Polykarbonat limmmas med epoxilim.

Mer bekanta namn för polykarbonat är makrolon eller lexan som används till slagtåliga rutor, visir och CD-skivor.
Termoplasten är självslocknande (dvs.underhåller ej förbränning).

Övre del av bakre batteripack (4 moduler, 900 battericeller)

Främre batteripack (3 moduler, 675 battericeller)


fredag 23 mars 2012

Vårsol

Vårsolen tittar fram och jag känner att det börjar bli ont om tid om det skall bli någon körning i sommar.
Ny grill och nya lampor är provmoterade på flipfronten. Det gäller att allt passar innan flipfronten skickas iväg för lackering. Någon typ av fixering av skärmarna måste också kluras ut. Som det ser ut nu kommer de nog att fladdra av fartvinden. Fartvind, vilket önsketänkande. Jag tänker att plasta dit någon styrpinne med styrhylsa på insidan av skärmarnas skarv, så dessa automatiskt fixeras och hålls på plats flipfronten är i nerfällt läge.





En annan anledning till paniken är också att det kommer två intressanta rallyn snart

12 - 13:e maj går Öresundsrallyt av stapeln

och sen ett rally mellan Östersund och Trondheim 14 -15:e juni


måndag 19 mars 2012

Batterimoduler i bakre batterilåda

Provmontering av fem batterimoduler i den bakre batterilådan. Batterilådan är förberedd med kylkanaler under modulerna för friskluft. Fyra dragstänger i lådans hörn kommer hålla dessa moduler på plats.

Locket kommer nog att förstärkas med någon typ av plåtprofiler för att kunna hålla vikten av de andra fyra modulerna som kommer placeras liggandes ovanpå de andra fem.

Modulerna består av 25 st parallellkopplade cylindriska 26650 M1 celler och 9 st (25-cells)grupper i serie.
Detta benämns 25P9S. Modulerna är på ca 30V och nästan 60Ah.

måndag 5 mars 2012

Växelväljarlänkage.

Växelväljaren är nu testad. En liten metallkonsol fick tillverkas för att hålla växelwiren på plats. Denna originalwire hade lyckligt nog perfekt längd även för denna installationen.

En ny aluminiumplåt för växellägena fick klippas till. Här återstår att fila till lägena för P, R, N och D samt att fixa någon markering av växellägena.

tisdag 14 februari 2012

Mockup av främre batteripack

Det kommer att bli rätt tajt att få plats med det främre batteripacket under huven. Men planen är att få plats med 3 av de 12 batterimodulerna. Dessa kommer ligga till höger på bilden och till vänster blir det plats för kontaktorer, säkring, kylfläkt och en display. Sen blir det även anslutningar för batteriets intern-CAN, kontaktorstyrning, kylfläktsstyrning samt HV-kontakter (Hazardous Voltage), en till det bakre batteripacket och en till elmotorimverter, laddare och DCDC-omvandlare.

Och nej, batteriet kommer inte från IKEA.

fredag 10 februari 2012

GPS/GSM



Här är hårdvara för att kunna skicka data till och från elbilen. Jobbar nu med ett kort för att koppla enheten till elbilens CAN-bus. Tanken är att kunna se bl.a. batteristatus på webben och i en egenutvecklad iPhone-app.

onsdag 25 januari 2012

Flipfront monterad med gångjärn.

Japp, då var flipfront och gångjärn på plats. Det kvarstår lite justeringar och gasfjädrar innan allt är perfekt.

Gångjärn till flipfronten

Som gångjärn används bagageluckegångjärn från AUDI art.nr. 8A5 827 301A resp. 302A. Dessa sitter också på SAAB900 Cab 1994-98 eller SAAB 9-3 Cab 1998-2005, AUDI 80, S2.
Dessa kommer lyfta fronten uppåt och framåt for att fortsatta att vrida fronten 120 grader upp mot vindrutan.

Här en bild av ena gångjärnet utan gasfjädern monterad.


Här visas geometrin från stängt till öppet läge.



söndag 15 januari 2012

"Shift by Wire"


Växelväljaren har provmonterats och den kommer fungera mycket bra tillsammans med växellådan.
Växellådan har endast en växel men den har en P-spärr så en vajer måste gå till den för att kunna lägga ur den. I övrigt sköts växellägena "by Wire" dvs elektriskt, detta gör att vi måste sätta i givare för växellägena i växelväljaren så att elmotorinvertern vet om elmotorn skall drivas framåt, bakåt eller inte alls. Då kommer den också att snyggas till men en knopp har den fått.

En ny växelarm på växellådan behöver tillverkas. Likaså en hållare för växelwiren med gummibussningar.
Armen på växellådan behöver anpassas till de 29 mm wiren flyttas (skillnaden mellan P- och E-läget).

Om man tänker halva rörelsen av växelwiren som en rätvinklig triangel med ena katetern 29/2= 14.5 mm och 70/2= 35 grader förväntad förflyttning så ger detta ca 25 mm för hypotenusan som blir växelarmen på växellådan.

Aluminiumhuset som håller växelwire och backljuskontakten hamnar i kardantunneln och resten inne i kupén.

Denna Handtagskula och Vinkellänk kommer från WIBERGER som har en himla massa fina prylar.





fredag 13 januari 2012

Justerbar fjädring



Eftersom vikten kommer att öka på bilen har vi valt byta ut fjädringen till en fullt justerbar variant som gör att vi både kan justera höjd och dämpningeffekten. Hundkojan har en ganska annorlunda typ av fjädring som består av gummikoner istället för fjädrar. Vi använder något hårdare gummikoner än orginal.  Även bromsarna har uppgraderats till Skivbromsar fram och Alutrummor med kylflänsar bak.

fredag 16 december 2011

Provmontering av låda för LiFePO4 batteri

Äntligen, lådan till halva batterimängden är provmonterad.
Ovanpå denna låda kommer det en lite mindre gjord i plexiglas.



Under till blir det ett plant och fint golv. Batterilådans botten fyller ny upp hålrummet som tidigare fanns.


fredag 2 december 2011

Modifiering av bakre subframe

Ytterligare en del av bagagerumsgolvet har kapats bort för att ge plats åt det bakre batteripacket. Den bakre tvärgående balken på subframen är bortkapad för att byggas om så att balken kan utgöra ett stöd för batteripacket.

Det ljusa runda röret på bilden är bara tillfälligt monterar for att behålla rätt geometri på subframen.