söndag 1 september 2013

Telematik - antenner för GPS och GSM

Telematiksystemet som konstrueras just nu baseras på ett max32-mikrokontrollerkort och ett GPS/GSM-Arduino-shield. Detta har visades i ett tidigare inlägg men nu är det dags att få det klart. Jag har börjat att skriva lite kod för att få igång GSM-enheten. Denna är en Telit GE-865-QUAD som kommunicerar med mikrokontrollern via AT-kommandon över en serieport.


När det gäller GPS så vet jag inte riktigt vad som skall användas. Det sitter en Fastrax UP501 mottagare på mitt "shield", men nackdelen med denna GPS-enhet är att den har inbygd antenn.
Min plan var nämligen att använda en kombinerad GPS/GSM-antenn som kunde monteras under glasfiberfronten.
Det finns ju flera fina GPS-mottagare med SiRF Star III att välja mellan som alla har USB-anslutning. Om jag kör på denna lösning så blir det en GSM-glasantenn i vindrutan eller bakrutan och en GPS-puck på hatthyllan. Alltså två synliga antenner istället för en puck under huven. Så här ser lösningen ut med två antenner:


 
Oavsett så blir det till att börja skriva lite kod för att konfigurera GPS-mottagaren och läsa in GPS-koordinater till mikrokontrollern. Om jag använder UP501:an (med inbygd antenn) så kan det bli lite extra pyssel eftersom mottagaren är kopplad via en serieomvandlare till SPI just för att Arduinokorten bara har en serieport och denna är upptagen för GSM-enheten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

kommentera