fredag 2 augusti 2013

Minskat luftmotstånd ger lägre energiförbrukning

Ja så är det, och ett slätt golv är ett sätt att bekämpa energibovarna. Jag har precis fått en måttklippt natureloxerad aluminiumplåt från vännerna på Blomberg & Stridsfeldt Plåtslageri.

Denna plåt täcker ytan mellan det bakre batteriet och bilens främre golv samt även täcka hela kardantunneln där HV- och signalkablaget är draget. Denna plåt kommer att göra att hela hunkojans golv är plant från torpedväggens underkant och ända bak.



Eftersom wiren från handbromsen till de bakre bromsoken är placerad i kardantunneln så monteras en skyddsplåt för att förhindra nötning mot HV-kablaget.

Plåtens ytterkanter kommer förses med en 4x20mm självhäftande packning av neopren, eller kloroprengummi(CR) som det egentligen heter eftersom Neoprene är DuPont's varumärke. Förhoppningen är att denna packning skall hålla väta borta. Plåten dras sen fast i golvet med plåtskruv. Skruvarna har trubbig spets eftersom dessa sticker upp mot golvmattan.
För att även få motorrummet helt täckt behövs en plåt till. Detta ser ut att vara möjligt även om denna plåt behöver knäckas lite där växellådan pekar ner. Jag skall fundera lite till på hur detta skall lösas.

Om det är möjligt skall jag även försöka täcka för de delar av grillen som inte behöver vara öppna. Detta minskar också luftmotståndet. Eftersom alla kraftkomponenter i motorrummet är vattenkylda (och inte luftfyllda) så borde vattenkylaren vara det enda som exponeras i grillen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

kommentera