tisdag 16 juli 2013

Installera Windows från USB-minne


Kanske inte ett så elbilsrelaterat inlägg, men ett steg framåt i all utveckling av specialelektronik.
Huvudinstrumentet i Hundkojan skall styras med en egenutvecklad Windows-applikation (det blir ett senare inlägg om det, jag måste bara försöka hitta någon "Gauge-man" som är villig att hjälpa mig med några snygga varianter på mätartavlor). Någon frivillig?!

FitPC:n levererades utan OS, så nu stod jag inför problemet med att installera OS utan DVD-läsare. Antagligen samma problem som för alla med Net-book's och nya slimmade Lap-tops som saknar DVD-enhet.

Efter lite Googlande hittade jag en applikation som heter WinToFlash. Det visade sig att denna funkade  alldeles perfekt. Kanske något för Teknikmannen att skriva om.
Imponerande att Win95-installationen bara är 0,5Mb på USB-minnet, stor idé att leverera en hel DVD!

Det som stör mig lite är att det trots en helt ny fräsch installation av Win95 ändå är 35 processer igång. Det blir att läsa på lite mer om vad som verkligen behövs för att få instrumentet att fungera. Instrumentet måste ju kunna vakna blixtsnabbt från "Hibernate"-läge. Det är liksom ingen vits att ha hinna köra till jobbet och koppla in laddkabeln inan Windows vaknat till liv. En backup-plan är annars att alltid ha igång FitPC med sina 6W förbrukning och bara släcka skärmen när den inte behövs.

Slutligen. Idag togs premiärturen på motorväg. Vilken feeeeling, eldrift i 100 blås. I love it.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

kommentera