torsdag 11 juli 2013

fitPC2, hjärnan till Hundkojans nya huvudinstrument

FitPC, kul namn. Jag tror att denna lilla PC kan bli perfekt till att driva LCD:n som skall sitta bakom instrumentpanelen. Kittlande prestandasiffror: 10cm stor,  Solid-State-Disk och mindre än 10W strömförbrukning.

Jag var inne på att använda en Raspberry Pi,
men jag kände att det skulle ta för lång tid för mig att lära mig dess system.

Här lite specifikationer för fitPC2:
CPUIntel Atom Z550 2GHz
ChipsetIntel US15W SCH
Memory2GB DDR2-533 on-board
StorageKingston 120GB 2.5″ SATA SSD
miniSD socket
Display & GraphicsIntel GMA500 graphics acceleration
Full hardware video acceleration of H.264, MPEG2, VC1, and WMV9
DVI Digital output up to 1920 x 1200 through HDMI connector
AudioLine-out, line-in, mic
5.1 Channels S/PDIF
Networking1000 BaseT Ethernet
802.11n WLAN
(based on RaLink RT3090, single antenna)
USB6 USB 2.0 High Speed ports
IRProgrammable consumer IR receiver

Case100% aluminum. Die cast body
Dimensions101 x 115 x 27 mm
Weight370 grams  including hard disk
Operating Temperature0 – 70 deg C with SSD
Power12V single supply
8-15V tolerant
Power Consumption6W at low CPU load
8W at full CPU load
0.5W at standby



Unboxing i all ära men det är inte min grej. Jag låter hellre en fjunläppsprydd prepubertal amerikansk tekniknörd spendera sin tid på detta.
Jag slet upp den Israeliska förpackningen så fort det gick och snabbt in med 120GB SSD:n.


Nu blir det till att installera operativsystem och koda vidare på displayapplikationen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

kommentera