torsdag 2 december 2010

Elkomponenter

Jag har snickrat ihop en styrbox för elmotorns inverter. 
Den har en knapp för tändning(Kl.15), start(Kl.50) och en nödstopp.
En vridomkopplare för växelläge och lysdioder för att indikera valt växelläge.
Utöver detta visar den även spänningen för bilens 12V batteri.


Eftersom jag planerar att ha batterier i både bagage och motorrum behövs det 4 kontaktorer för att kunna koppla från högspänningen i bilen. Detta sker när tändningen är avslagen eller vid en eventuell krock.


En enkel säkerhetsbrytare kommer att användas. Den används i många konventionella bilar för att stänga av bränslepumpen vid krock och är återställningsbar med ett enkelt knapptryck..



Några säkringar för högspänningen kommer också att behövas.


För att slippa onödiga problem med kontaktering försöker jag hålla mig till cirkulära kontaktdon av lite bättre typ.



Nu när det är kallt ute är det lätt att bli påmind om att bilen behöver ett värmesystem. Planen är att kunna använda ett PTC-element från en kupévärmare. Det fina med PTC är att värme-elementet inte kräver någon termostat. Ett kallt element har låg resistans och producerar värme. Ju varmare elementet blir desto högre blir resinstansen och värme-effekten minskar. DEFA 1200 består av två paralellkopplade element på vardera 600W. Tanken är att seriekoppla dessa för att passa den högre spänningen Li-Ion batteriet. Tyvärr är detta PTC-element inte elektriskt isolerat men jag hoppas kunna lösa en säker installation ändå.

Bilen behöver ett 12V batteri för att starta högspänningskomponenterna. Högspänningsbatteriet är t.ex. frånkopplat när tändningen är avslagen (om bilen inte är på laddning). Optimas yellowtop verkade lämpligt.

1 kommentar:

  1. Ser kanon ut! Ska följa dina framsteg och ser fram emot en åktur i detta vrål åk, när kan man förväntas sig att detta händer?

    Keep up the good work.

    SvaraRadera

kommentera