Tekniska specifikationer för elbilskomponenterna

Batteri:
Kapacitet:         20 kWh
Celltyp:             Li-Ion - LiFePO4 A123 26650
Vikt:                 200 kg*
Volym:             150 liter*
* 75% i bagage + 25% i motorrum

Laddare:
Effekt:               2500 W
Typ:                  vattenkyld

DCDC-omvandlare:
Effekt:               2500 W
Typ:                  vattenkyld

Elmotorinverter:
Effekt:               40 kW
Typ:                  Fyrkvadrantsomformare, vattenkyld

Elmotor:
Effekt:               30 kW
Typ:                  3-fas vattenkyld asynkronmotor



Kommentarer

  1. Hej Patrik...

    Inser när jag läst igenom allt i din blogg, att jag inte kan mycket om elbilar. Men jag kommer att få både kunskap och insikt om detta genom att följa ditt projekt här i bloggen. En blogg som förövrigt är mycket bra skriven, bra för oss som inte är så kunniga att få allt så detaljerat beskrivet. Härligt!
    Och undrar jag något, så kommer jag att fråga hihi...
    Och det som först slår mig är att det behövs så många/mycket batteri, det hade jag ingen aning om..!

    Lycka till med både bil och blogg !!

    // Yvonne

    SvaraRadera
  2. Hej
    Jag ser att ni har valt en 3-fasmotor. Är det ett bättre alternativ än likströmsmotor? Jag är lite för dåligt insatt själv, så jag skulle gärna höra era synpunkter.

    Med den konfiguration ni har valt skulle det vara väldigt intressant att höra vad ni räknar med för prestanda.

    MVH
    // Mattias

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

kommentera