tisdag 31 december 2013

Instagram - classic_minis

Jag kan tycka att det är lite för lite elbilar i sociala medier, men jag gör vad jag kan för att elbilarna skall börja synas på Instagram.




classic_minis har fått upp intresset för elkonvertering och gjort en Shoutout för Elkojan.

måndag 23 december 2013

Bygga batterimoduler av battericeller

Den så populära Tesla har luftkylda cylindriska battericeller/moduler vilket även elkojan har.

För att hålla cellerna fixerade finns en uppsjö av plasthållare. Dessa är tillverkade av en relativt brandsäker, självsläckande plast och har hakar som gör att de låser mot varandra.
Lite cell info:

Tesla har celler från Panasonic med modellbeteckning NCR18650PD dvs. formfaktorn 18650 (18mm diameter och höjden 65mm).
Cellkemin kallas för "NCA" (LiNiCoAlO2) vilket står för Litium Nickel Kobolt Aluminium Oxid. Cellerna har 3.6V 2900mAh vilket ger 10,44 Wh/cell.


Hundkojan har celler från A123 med modellbetäckningen ANR26650M1A dvs. formfaktorn 26650 (26mm diameter och höjden 65mm).
Cellkemin kallas för "LFP" (LiFePO4) vilket är Litium Järn Fosfat.
Dessa celler har en nominell spänning på 3.3V och 2300mAh kapacitet. 7,59 Wh/cell.


Definitionen av livslängd är otydlig och svår att bedöma. Men räknar man antalet fulla urladdningscykler till dess att batteriet har 80% kvar av sin ursprungliga kapacitet (vilket är standard hos celltillverkare) så är antalet 2000-3000 cykler baserat på medeleffektuttaget i Elkojan.

torsdag 5 december 2013

Första snön

Ja då var det dags för den första snön i Göteborg. Vag kan vara mysigare än att bygga vidare på CAN-displayen.

Tanken är att få implementera stöd för en ny GSM-enhet som skall användas för dataöverföring från Elkojan till min webbserver.

Arbetet stod stilla efter att jag av misstag brände upp den förra CAN-displayen. Men två nya utvecklingskort, en grafisk display och en CAN-transceiver senare så är jag på banan igen... 

lördag 30 november 2013

Innerskärmar

Nu har hundkojan förberetts ytterligare för att tåla regnvädret här i Göteborg.
Två enkla vattenavskilljare av plast har tillverkats och monterats, dessa skall fungera som innerskärmar och minska det direkta vattensprutet från framhjulen.

Inte snyggt men förhoppningsvis funktionellt.

För att kunna montera dessa plastskivor var vi tvungna att flytta på krockswitchen. Den hamnade istället strax bredvid kylaren.

Jag inbillar mig att detta faktiskt är en bättre placering av säkerhetsbrytaren.

Vi passade även på att höja bilen både fram och bak. På Elkojan är detta ett relativt enkelt arbete eftersom bilen utrustats med justerbara armar till gummifjädrarna. Avslutningsvis denna kväll så tog vi en provtur för att känna på resultatet, och jag måste medge att denna chassisättning var en klar komfortförbättring. Bra jobbat Lars!

onsdag 27 november 2013

Elkoja 50.000 sidvyer

Ja det var väl kul.

Elkojabloggen har nu uppnått 50.000 sidvyer sedan dess start för exakt 3 år sedan. Första inlägget var bilköpet 2010-11-21.

Maj månad i år hade störts intresse sett per månad, hela 5431 sidvyer.


Störts intresse har de varit från Sverige följt av USA.

torsdag 31 oktober 2013

Besiktning avklarad

Yes, idag var det den stora dagen. Det var dags att äntligen få besiktiga Hundkojan.

Allt gick oerhört bra och intresset från samtliga besiktningsmän på stationen var stort. Det frågades och plåtades. Det enda att anmärka på var bakre bromssystemet där en bromskolv antagligen fastnat lite.



Självklart var det många fjärilar i magen innan besiktningen påbörjades denna småregniga höstdag.


Tack Lars och Benny för er insats under utvecklingen och självklart även idag. Man kan väl säga att dagens besiktning var kvittot på att allt slit lönade sig.


Lite hjulspinn i ren glädje fick avsluta denna lyckade kontrollbesiktning. Nu kommer Elkojan äga på Göteborgs gator!

fredag 25 oktober 2013

Klart för besiktning

Gårdagens kvällspass med Robert och Lars gjorde Hundkojan klar för besiktning. Jag hoppas kunna hitta en besiktningstid nästa vecka.



Det som hanns med igår var att fixa en fläkt för defroster av vindrutan, montera nya skärmbreddare fram, kontroll och justering av all belysning.

måndag 21 oktober 2013

Laddning efter ny BMS-parametersättning

Lite labbande med parametrar i BMS:et. Hoppas det gör susen när batteriet för första gången skall laddas fullt. Ny set-point för Cellbalanseringsspänning. Kul att kunna se hur många celler som är under balansering, min och max tempar och balanseringsmotståndens temperaturer.

Det verkar som min parametersättning försvinner ibland. Kanske är det backup-batteriet på BMS-kortet som behöver bytas? Får testa detta nästa gång. Ändå en lyckad kväll.

fredag 4 oktober 2013

Tesla Model S brinner...

...men det gjorde inte elkojan under gårdagens lilla testkörning.




Vi passade även på att väga Hundkojan.

lördag 28 september 2013

Räckviddsångest

Nej, tror inte att jag kommer att känna detta. Jag har inte gjort några praktiska mätningar ännu, men gissar att räckvidden med Hundkojan kommer att vara 15-20mil med fulladdat batteri.

För er som lider av räckviddsångest så har GrönaBilister tagit fram medicin.

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/grona_bilister/pressrelease/view/elvedon-gb-labs-lanserar-motmedel-mot-raeckviddsaangest-883110

tisdag 17 september 2013

Test drive

Jag och Benny ute för en liten provkörning.
Tror Benny var exalterad av hans min att bedöma.

måndag 16 september 2013

eLeMans 2013

Idag var det elbils-race på frihamnspiren, Göteborg City Arena. 16 elbilar var med och tävlade om äran, priset och vandringspokalen.
Gissa vem som tog hem segern denna gång.



Jag med vandringspokalen och blixtGordon med vårt 1:a pris.

Riktigt kul! Längtar redan till nästa års tävling och då med Hundkojan. Hoppas då på fler tävlande ekipage och ännu fler åskådare.
Slutligen ett tack till arrangören Jakob Lagerkranz och hans ecost.nu.
Fler bilder finns på eLeMans.se

söndag 15 september 2013

Mätuttag

En snabbis i garaget gjorde att panelen med mätuttagen är på plats. Synd bara att jag alltid glömmer bort att CAN- interfacen har D-sub med låsning som är i vägen när man skall ansluta mot chassimonterade honor. Hur kommer det sig att D-sub lever kvar?
Skit samma, jag kommer nog att sätta dit några XLR-kontakter som komplement.
Jag mins från discjockey-tiden att dessa kontakter var tillförlitliga. En 4-polig XLR-hona för Bil samt BatteriCAN.  På så sätt kan jag ha en snabbkontakt för att ansluta CAN-interfacet från KVASER. Sen någon USB för fitPC:n samt omprogrammering av några av styrsystemen jag bygger, t.ex Telematikenheten eller CAN-displayen.
Kanske ett cigarettändaruttag också.



Jag påbörjade installationen av .NET på fitPC:n också förresten. Lite pyssel till men sen skall jag nog kunna testa Windowsapplikationen som skall bli mitt nya huvudinstrument.


Over and out. Imorgon blir det eLeMans på Göteborg City Arena, dessvärre inte i Hundkojan utan i en Citroen C-Zero. Men kul blir det, och en fet CAN-mätning från hela tävlingen.