onsdag 6 augusti 2014

Egenutvecklad instrumentering till elbilen

I väntan på att interfacet för LCD-skärmen skall dyka upp från Kina så har jag kodat vidare på applikationen för instrumentet. Programmet är installerat och testat på fitPC:n och har till uppgift att tolka CAN-data från elbilens batteri- och motorstyrning. Programmet är utvecklat i Microsoft Visual Studio C# 2010 med några plug-ins för visarinstrumenten och CAN-hantering. Det var en hel del pysslande för att få detta lira på x86 (32-bitars) fitPC:n. Det visade sig bl.a. att Microsoft inte stöder 32-bitars applikationer i VisualStudio 2012 vilket jag länge satt och utvecklade i. Ej heller finns support för Windows XP som är operativet på fitPC:n, denna försvann tydligen i april i år.
Hur som helst så har jag har hittills hunnit implementera mätare, signaler och varningslampor för displayen som tar hand om det viktigaste. Det finns även en vy av "hidden diagnostics" för felsökning. I dagsläget går det att läsa ut batteriets 44 felflaggor och på sikt skall jag även koda in en funktion för motorstyrningens diagnos med ISO15765 för att kunna läsa realtidssignaler och felkoder.


1 kommentar:

  1. Det ser fint ut! Sånt önskar jag mig till jul för mitt projekt Ecoist!
    Jag tänkte försöka använda original hastighetsmätare från Smart eftersom den passar till rattstången, ratten och alla spakar. Har du nån erfarenhet av reverse-engineering av CANbus? Jag behöver veta vad man ska ksicka till hastighetsmätaren så den visar nåt vettig.

    SvaraRadera

kommentera