Fläktstyrning av elkylfläkt

Varför finns det en elkylfläkt i hundkojan? Jo, det finns alltid vissa förluster att ta hand om. Elkylfläkten sitter bakom kylaren som är kopplad för att leda kylvatten(eller glykolvatten) genom kylmanteln runt elmotorn och genom aluminiumkylblocket i kraftelektroniken. Kraftelektroniken innefattar elmotorinvertern, HV-batteriladdare och en DC/DC- omvandlare.

Systemet är designat för att kunna ge två nivåer av kylning. Dvs. styrsystemet kan kan begära elkylfläkten att snurra på låg- eller högfart via två separata reläer. Högfart innebär att elkylfläkten körs på 12V och och vid lågfart kopplas en resistor in i serie med elkylfläkten. 
Denna resistor är ett effektmotstånd som sitter bakom elkylfläkten för att kylas.



I en elbil anser jag att man bör hushålla med energin från batteriet, så varför bränna bort energin i ett effektmotstånd när fläkten går på lågfart?

En ganska enkel lösning skulle vara att ta bort effektmotståndet och ersätta lågfartsreläet med ett relä som levererar önskad spänning utan förluster. 

Jag har säker på att någon annan tänkt damma tanke. Tyvärr har jag inte hittat någon lösning för detta på nätet så jag får försöks lösa det själv. 

Min tanke är att modifiera befintligt lågfartsrelä genom att ta bort den elektromekaniska switchen och ersätta denna med en PWM-styrd halvledare. 

En NE555 timerkrets som styr en FET borde fungera fint. 

Kommentarer

  1. Jag är lite osäker på hur mycket ström du behöver, men eventuellt kunde du ju använda en färdig switchregulator. T.ex en LM2576T-ADJ klarar ju 3A, och det kan ju inte vara mycket mer än så du behöver väl?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

kommentera