tisdag 18 juni 2013

EVSE - Electric Vehicle Supply Equipment

EVSE eller med andra ord laddkabel eller laddstation för laddningsbara batterifordon. Dess syfte är att ge en säker anslutning mellan elnätet och laddfordonet.

Nu finns det tyvärr EVSE på marknaden som fungerar på olika sätt, men de borde i alla fall ha:
  • kontaktstift som leder nätspänning frånkopplade tills dess att handskakningen mellan EVSE och fordon utförts.
  • inbygd jordfelsbrytare.
  • mjukstart- och stopp av laddning, dvs upp-  och nedrampning av strömmen.
  • kontroll av jordanslutningen.
  • detektering och verifiering av (handskakningssignalen) Pilot-signalen.
  • reläkontroll som detekterar ett relä ifall det har fastnat i öppet eller slutet läge.
  • kontaktdon mot fordonet som tål många många i- och urkopplingar. 

I standarden för EVSE beskrivs de fyra olika laddningsmodellerna som finns för el- och plug-in hybrider:

"Mode 1" - AC-långsamladdning från ett vanligt vägguttag (typ Schuko).

"Mode 2" - som Mode 1 fast dessutom med en skydds- och övervakningsutrustning på sladden.

"Mode 3" - AC-långsam- eller snabbladdning från en laddstolpe med inbyggd skydd- och övervakningsutrustning. Laddstolpen har någon typ av EV-kontakt.

"Mode 4" - DC-snabbladdning med laddaren och dess skydd- och övervakningsutrustning inbygd i laddstolpen. Laddstolpen har någon typ av EV-kontakt.


Bilden från min kompis Gordons rapport Infrastruktur för snabbladdning av elfordon åt Länsstyrelsen åskådliggör det hela ännu lite bättre:

Standarden innefattar också definitionen av två extra signalanslutningar:

  • "Pilot"-signalen som är en PWM (pulsviddsmodulerad) signal för att styra laddningen och max tillgänglig laddström från nätet. 
  • "Proximity"-signalen som gör att EVSE:n kan be laddaren i fordonet dra ner laddströmmen till noll.
Hundkojan har  dagslägen en mix av Mode 1 och 2, dvs. en EVSE i bilen, istället för på sladden.
En kort beskrivning följer:
Jag ansluter mig till vägguttaget med en Kalix-motorvärmarkabel, dvs. Schuko stickpropp med Kalix-hona i andra änden. Elkojan har en chassi-monterad Kalix hane i karossen som dels går till en EVSE men också till spolen på relä. Relät är kopplat till elmotorinvertern för att förhindra drift av elmotorn under laddning.

Kanske inte den snyggaste lösningen eftersom skulle kunna glömma laddkabeln om säkringen till vägguttaget gått sönder under laddning.

Planen är väl att byta ut motorvärmaruttaget på hundkojan mot en Typ2-kontakt, för att kunna Mode 2 och Mode 3 ladda. Jag kommer att göra ett inlägg om laddkontakter vid tillfälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

kommentera