Blinkersrelä för LED-lampor

Detta kanske inte är det mest vetenskapliga inlägg, men kanske en hjälp för er som vill byta till blinkerslampor med LED eller bara öka förståelsen för dessa.

De främsta anledningarna till att byta till LED-ljus som jag ser det är:

  • mindre strömförbrukning jämfört med konvetionella glödtrådslampor
  • oändlig livslängd
  • snyggare och mer distinkt indikation, utan efterglödning
Men det finns vissa saker man bör tänka på. Om man som i mitt fall har reläer som har två anslutningar så är dessa konstruerade med ett värmelemet som får en bimetall-switch att sluta och öppna blinkerskretsen.
Bilden nedan visar konstruktionen, bilden och mer info finns att hitta på howstuffworks.com

Problemet som uppkommer när man byter till LED är att strömmen blir för låg genom värmeelementet så reläet aldrig sluter. En LED-lampa drar runt 30mA mot en 21W glödtrådslampa som drar nästan 2A. Dettta går att lösa med ett parallellkopplat effektmotstånd, men då försvinner hela idéen med att ha lågenergilampor. Det finns elektroniska reläer med två anslutningar som direkt kan ersätta originalreläerna om man vill använda LED-ljus.
En nackdel med dessa är att de inte alltid är konstruerade med ett relä, utan med en transistor som styr LED-lamporna. Detta gör att man förlorar det tickande ljudet.

I hundkojan finns ett blinkersrelä för blinkersfunktionen men också ett för varningsblinkers. Jag har valt elektroniska reläer med tre anslutningar. Den 3:e anslutningen är en jord för att driva elektroniken och det lilla inbyggda reläet, som alltså ger ett tickande ljud.


Här elschema och mått:
Och här en bild på innanmätet:


En sida som har en hel del LED-ljus är SuperBrightLEDs


Avslutningsvis en lite filmsnutt som visar resultatet.
video

Kommentarer

  1. Tack för en grym information om LED och blinkers. Aldrig reflekterat över att man inte bara kan ersätta med LED rakt upp och ner.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

kommentera