Elmotorn snurrar

Efter att Litiumbatteriet fixats var det nu läge att testa elmotorinvertern och elmotorn. Ett kort tryck på knappen för att driftsätta elmotorinverten och lampan för eldrift tändes... fint.

När jag sen testade att lägga växelväljaren i D-läge (Drive) började elmotorn att leva jävel.
Underligt kan tyckas, när jag var så noga med att koppla de tre lindningarna rätt mellan elmotorinverter och elmotor.
Det som hände var att styrelektroniken i elmotorinvertern registrerade en motorrörelse åt fel håll i förhållande till förväntat.

Lite info:
Elmotorn har ett kullager med en inbyggd 2-kanals pulsgivare som kan läsa rotationshastighet och riktning. Detta är ett kapslat kullager designat för industrimaskiner med fördelen att vara underhållsfritt och okänsligt mot yttre magnetiskt flöde.
.

Givaren ger 64 pulser/varv. När motorn roterar för att driva bilen framåt ger givaren ett pulståg med kanal A 90 grader före kanal B, och tvärtom när bilen går bakåt (kanal A 90 grader fördröjd mot kanal B).



Med detta i bakhuvudet kopplade jag om encoders två signaler (skiftade kanal A och B) för att kontrollera att motors beteende berodde på att jag av misstag kastat om två av elmotorn lidningar.
Så var fallet, problemet nu var att motorn roterar för att driva bilen bakåt när växelväljaren är i D-läge. Ok, bara att koppla tillbaks encodersignalerna och riva ner elmotorinvertern för att komma åt elmotorns kopplingsplint för att ändra plats på två elmotorlindingar.

En timma (och en liter svett) senare funkade allt som det skulle.

Avslutningsvis denna garagekväll monterade jag fast allt kablage i kardantunneln. HV-PLUS(orange), HV-MINUS(orange), batterisignaler(svart), 12V-PLUS(röd) och 230VAC till laddaren(grå) kabel.




Nu är det dags att klippa till en bit aluminiumplåt för att täcka kardantunnel och en bit mellan bakre golv och bakre batteribotten.

Kommentarer

  1. Gôtt Patrik, nu är det nära! Zzzzzoom......

    SvaraRadera
  2. Efter garagebesöket i dag så ser man en klar progress av bygget. Skitfräckt!!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

kommentera