onsdag 25 maj 2011

Logger

Just nu monteras mätutrustning i hundkojan. Jag vill kunna samla in mätdata och spara dessa innan konverteringen till elbil sker för att sedan ha något att jämföra mot.

Loggern är en VR2 från Veypor. Den mäter motorvarvtal från brytarspetsen på fördelaren eller kamaxelgivaren. Hastighet plockar den upp med en halleffektgivare och en magnet på något roterande hjul eller drivaxel. Den har också en 3-axlig accelerometer.

För att krydda det hela ytterligare så byggde jag tillsammans men några kompisar en expansionsmodul till loggern som snyggt lagrar all data på ett SD-kort. Denna expansionsmodul har också ett antal analoga och digitala ingångar samt 4 st ingångar för temperaturmätning med termoelement typ-K.

söndag 22 maj 2011

Tjolöholm

Underbart väder och rejält med folk på Tjolöholm Classic Motor Show. En och annan intresserad av elbilsprojektet.

Här skymtar Lars fina Morris Minor i bakgrunden.

onsdag 18 maj 2011

Ny instrumentering

Den klassiska gamla fina instrumentpanelen kommer att behöva ersättas eftersom motortemperatur, hastighet, oljetryck och tanknivå styr instrumenten via kabel, rör och wire.
Konverterad till elbil så kommer dessa signaler på CAN eller anna multiplex elektrisk signal.
Tanken är att ersätta originalinstrumenten med en LCD eller TFT-skärm. På detta sätt kan t.ex. CAN signaler eller andra elekriska signaler konverteras och presenteras på en skärm med hjälp av en dator.
Instrumenteringen kan då designas efter behov och smak, t.ex. att likna de klassiska instrumenten på detta vis.

Jag har lagt upp en dynamisk bild här på min webserver som körs av ett skript för att simulera hastighet och effektuttag (kubiken av hastigheten), är lite osäker på om den stöds i alla webbläsare.
Läs mer på Bindows hemsida om du vill veta hur mätarna fungerar. Det jag funderar på att göra är att skriva en applikation i VisualStudio och köra mätarna i ett browser-objekt eftersom mätarna är upbygda av xml-data och ge dem dynamiken med javaskript.

Med en skärm kan man också välja att visa annan information som tex alla celler temperatur och min, max cellspänning, you name it...

Datorn blir antingen en laptop eller ännu hellre en fitPC som är liten, vibrationstålig (med solid state disk) och strömsnål (mindre än 10W).

onsdag 11 maj 2011

Brusten oljeslang

Anledningen till oljeläckaget var en sprucken slang till oljetrycksmätaren.
Felet är åtgärdat och bilen har tagits i drift igen.


Fokus nu blir att försöka få igång högspanningsbatteriet samt att montera elmotor och växellåda i den nya subframen.

Bilen kommer att visas upp på Careerdays 2011-05-20 i Scandinavium.

torsdag 5 maj 2011

Kort nöje


1:a bogseringen. 
Efter tre dagars körning blev det tyvärr motorhaveri.
Oljetrycket försvann och sen kom det rök.
Bra eller dåligt?
Bilen skall ju elbilskonverteras, eller hur?