fredag 16 september 2011

Justerbara stötdämpare

Igår kom en laddning med nya delar från England.
Bland annat en uppsättning med justerbara SPAX-stötdämpate.


Främre stötdämpare och 4-kolvs aluminium-ok på plats.

Stålomspunna bromsslangar monterades för att få bort svampigheten i bromspedalen, vilket man har med vanliga bromsslangar i gummi.

De fyra stötdämparna är en jubileumsmodell handgjorda Paddy Hopkins dämpare.

Det övre främre stötdämparfästet är nytt med en ändrad geometri för att bättre utnyttja dämparens rörelse.

Under fästet för stötdämparen är inte monterat för dessa svarvade detaljer behövde få lite zinkfärg och klarlack först.

Undre fäste för stötdämparen.


4 kommentarer:

  1. Intressant tråd detta, har en kollega i USA som även han följer ditt bygge. Vad använder du för diff och subframe, verkar som om du fick byta subframe, är det original grejor, eller är de modifierade?

    Jens

    SvaraRadera
  2. Fräsigt !!!!! Paddy, vilken kille, wow

    SvaraRadera
  3. Hej,
    Vi köpte en subframe innan objektet var inköpt och planen var att skaffa en tidig Koja.
    Därför fick vi skaffa en ny subframe som passar kojor 76 och senare. Den har blivit modifierad för att får ditt motor och växellådan.
    //Lars

    SvaraRadera
  4. Växellådan är en 3-axlig låda. Inkommande axel från elmotorn, mellanaxel och sist differential till de två utgående drivaxlarna. Den har tyvärr ingen diffbroms. Växellådan har en fast utväxling, ca 10:1. Det går alltså inte att växla, så för att köra bakåt reverseras motorns rotationsriktning.

    SvaraRadera

kommentera