Gaspedal

Gaspedalen på plats. Golv och torpedvägg har också fått sig en omgång med färg.
Kopplingspedalen är bortmonterad från pedalstället eftersom den inte längre behövs. 
Bromspedalens bromsljuskontakt kommer att användas till bromsljus och kanske även till elmotor-invertern för att öka regenereringen ytterligare lite från den man får med uppsläppt gaspedal.
Denna signal är dock digital, dvs. den ger inget mått på hur stor mängd bromseffekt som föraren vill ha, den indikerar bara att föraren bromsar. En framtida förbättring skulle vara att montera en linjär bromstrycksgivare för att kunna anpassa bromstrycket i bromsledningarna till önskad mängd regenerering.

 Gaspedalen är fäst i tre punkter. Det känns som detta är tillräckligt stabil lösning.

Gaspedalgivare finns i mängder av olika utföranden. De flesta bilar idag har gaspedaler med 3 st potentiometrar för att uppfylla säkerhetskraven i bilindustrin. Att ha 3 givare i en gaspedal när en av dem går sönder gör att man kan bedöma vilka två som är hela och fortsätta köra fordonet. Med en gaspedalgivare bestående av två potentiometrar kan man bara bedöma att en av givarna gått sönder och stänga driften till drivlinan eller gå i "limp-home" med kraftigt reducerad framdrivningskraft.

Kommentarer