lördag 23 juli 2011

Provmontering av EV-drivlina i elbilen

Igår natt rev jag ur bilens originalsubframe med bensinmotor och växellåda. Det var förvånansvärt enkelt! Det var sista gången denna bil har en förbränningsmotor i motorrummet :-).

Jag provmoterade den nya subframen som har elmotor och växellåda för eldrift. Det passade finfint. Enda problemet jag såg var att det kommer bli en del pysslande för att få plats med batterimodulerna och motorns inverter.

Högspänningsbatteriet består av 12 st batterimoduler. Tanken var från början att 6 av dessa skulle placeras i bagaget och resterande 6 skulle få plats i motorrummet. Efter att ha sett hur det ser ut i verkligheten kanske jag får nöja mig med 5 moduler i motorrummet och 7 st i bagageutrymmet. Invertern kanske får hamna i kupén på torpedväggen framför passagerarens ben.

Nästa steg här blir att plocka ur EV-subframen och börja kapa bort framskärmarna, för nu blir det flip-front i glasfiber. Jag har hittat en lösning med gångjärn som lyfter hela fronten rakt upp när den öppnas, riktigt nice.



2 kommentarer:

  1. Gött att motivationen är tillbaks...=)

    Nya idéer också....flip-front låter fräckt, det ska bli kul att se när det är på plats.

    Kul att följa ditt arbete...=)

    Yvonne

    SvaraRadera
  2. Gött att du jobbar på! GL-flipp minskar vikten en del oxå :-)
    // Jonas

    SvaraRadera

kommentera