Räckviddsberäkning

För att kunna beräkna bilens räckvidd med ett fulladdat batteri så behöver man veta:
1. batteriets utnytjbara energi (kWh)
2. bilens effektförbrukning som beror av körfallet.

Ett fulladat batteri kommer att ha ca. 20 kWh elenergi. Viss elektrisk förlust sker i elmotorinvertern och elmotorn ca 10%.
Bilens statiska effektförbrukning beror av rullfriktion och bilens luftmotstånd.

Rullfriktionen är konstant mot bilens hastighet och beror av bilens vikt samt friktionskoefficienter från bilens elmotor, växellåda och hjul. Den största delen kommer från hjulfriktionen som beräknas med följande formel:

Ptire = RRC·m·g·v ≈0.01 m·g·v

RRC= tire rolling resistance coefficient
m= vehicle mass
g = 9.81 m/s2 velocity.


Luftmotståndet beror av bilens hastighet, bilens frontarea samt bilens strömlinjeform. Notera att hastigheten påverkar luftmotståndet med kubiken av dess värde. Luftmotståndet beräknas med följande formel:

Pdrag= ½ρ·A·Cp·v3

A = frontal area of vehicle
ρ = air density (m/V)
Cp = drag coefficient
v = velocity

Diagramet nedan är baserat på följande parametrar:
g                           9.82 (m/s2)
RRC                     0.01                    
m                         900 (kg)
RRC                     0.01
Cd                        0.52
A                          1.53 (m2)
ρ                          1.184 (kg/m3 @25°C)

Om batteriet och invertern kan leverera 25 kW till hjulen så borde bilen göra 130 km/h.

Hur hastigheten påverkar räckvidden visas i nedanstående diagram. En viss mängd energi åtgår för DCDC omvandlaren samt kupévärmare. Graferna visar exempel för 500 respektive 1500 W grundeffeltsförlust. 
Diagram: Beräknad räckvidd som funktion av hastighet.


Kommentarer

  1. Wow, mycket intressant. Imponerande prestanda.

    SvaraRadera
  2. Förvånad att drag-kurvan inte blir brantare efter 120km/h. Hal som en ål?

    Snittar man mellan 50-70 km/h som brukligt är på vägarna kring Göteborg så är prestandan mycket bra. Pälsar du på dig och kör utan värmare så får du kanske ett par mil till! ;-)

    //Robban

    SvaraRadera
  3. Wow, vilka grejer. Inga dåliga beräkningar det där. Om du behöver frivilliga till testkörning säg till ;)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

kommentera