Drivlina

Dags att börja passa in elmotor och växellåda i subframen. Det blir tre fästen. Ett på växellådans baksida (mot torpedväggen), ett på växellådans framsida och ett på elmotorn mot subframens vänstra sida. Eventuellt behöver subframen modifieras något för att det inte skall bli konflikt med växellådans bakre del.

Växellådan har en differential och fast utväxlingsförhållande. Elmotorn kan köras åt båda håll med invertern.


Drivaxlarna kommer att skarvas. Hoppas att jag kan få hjälp av min biltokiga kompis Pelle på WARGIA.

Jag har plockat loss och isär de inre drivknutarna för att kunna sätta drivaxlarna i en svarv. Det kommer att svaravs ett styrstift i axeldelarna för att centrera innan svetsning.



Elektriska anslutningar till elmotorn består av 3 st kraftiga kablar för asynkronmotorns 3 faser. utöver detta är det 4 st kablar för de två temperaturgivarna som sitter inuti elmotorn samt 4 st kablar för den tvåpoliga encoder som sitter inbyggd i elmotorns bakre stödlager. Encoderns signaler används i invertern för att läsa elmotorns varvtal samt riktning.

Kommentarer