måndag 3 oktober 2016
Kupévärmare - energibov, men Nice to have
Mornarna blir kyligare. Snart dags att fixa någon typ av kupévärmare. 12V PTC:er till att börja med kanske.
torsdag 22 september 2016
tisdag 9 augusti 2016
måndag 25 juli 2016
Sommar och bad, elkonvertering is da shit
Även om Elkojan är liten så rymmer den 3 barn och mig samt badringar, båt och badprylar.
Perfekt för den miljömedvetna familjen.
Perfekt för den miljömedvetna familjen.
Typ2 laddutag, "Mennekes" IEC 62196
Elkojan har nu uppgraderats med ett standardiserat ladduttag "Mennekes" IEC 62196. Detta möjliggör 10A laddning med Mode2-laddning, men också 13A Mode3 på publika laddstationer. Ambitionen är att uppgradera ombordladdaren till en 16A-variant för att kunna ladda med 3,7kW. Det fina med Typ2 kontakten jämfört med Typ1 är att det är möjligt att komplettera med ytterligare två laddare på de övriga två faserna. På så sätt kan Elkojan laddas med 11kW utan att snedbelasta faserna.

Det blev lite extra pyssel att få till laddningssekvensen. Eftersom Elkojans batterier har en uppsättning extra kontaktorer så behövde jag bygga ett halvledarrelä som stänger dessa innan laddning påbörjas. Till detta använde jag J1772 PP-signalen. Proximity Pilot är en resistans mot jord som signalerar laddkabelns dimensionering, vilket passade utmärkt för att detektera "on-plug".

Vem vet, snart kanske det sitter en Mode3-laddstolpe på garaget hemma😜

Vem vet, snart kanske det sitter en Mode3-laddstolpe på garaget hemma😜
lördag 9 juli 2016
onsdag 6 april 2016
söndag 27 mars 2016
Elkraftdagen på Chalmers
Elkojan ställdes i veckan ut på Chalmers Elkraftsdag. Intresset var stort både för vårt nya bolag ENGINEERING FORCE och Elkojan.
måndag 29 februari 2016
Föreläsning i elbilskonvertering
Vi hade en trevlig föreläsning hos Fjärås Motorklubb i mitten av februari. Det var 30-talet entusiaster på plats som lyssnade och ställde frågor.
Det som avhandlades under denna trvliga kväll var:
Elkojans elkonvertering, en generell introduktion till elfordonsunika kraftkomponenter och avslutningsvis en simulering av prestanda för en elkonverterad DKW
onsdag 3 februari 2016
Open Vehicle Monitoring System - telematik i Elkojan
Ett påbörjat vinterprojekt är att ge Elkojan telematik. Möjligheten att via telefon eller dator kunna läsa ut aktuell laddnivå, temperatur, geografisk placering och mycket mer.
Jag var länge inne på att bygga detta system själv och lyckades komma en bit på vägen. Nu tar jag en liten genväg och installerar detta OpenSource projekt istället.
Enheten på bilden är en Microchip-baserat system med GPRS- och GPS modul.
Bara att stoppa i ett telefon-SIM, konfigurera, koppla in i bilen med 12V-matning och CAN. Och sen skall det bara funka.
Fortsättning följer.…
Jag var länge inne på att bygga detta system själv och lyckades komma en bit på vägen. Nu tar jag en liten genväg och installerar detta OpenSource projekt istället.
Enheten på bilden är en Microchip-baserat system med GPRS- och GPS modul.
Bara att stoppa i ett telefon-SIM, konfigurera, koppla in i bilen med 12V-matning och CAN. Och sen skall det bara funka.
Fortsättning följer.…
måndag 21 september 2015
OECR 2015
Helgen vigdes åt Oresund Electric Car Rally. Det var 5:e året detta arrangerades men första året för mig och Benny.
Så nu har Elkojan fått besöka både Malmö och Köpenhamn by-day och by-night.
Det har varit en fantastisk helg med många intresserade och frågvisa elbilsintresserade människor i alla åldrar.
Så nu har Elkojan fått besöka både Malmö och Köpenhamn by-day och by-night.
söndag 30 augusti 2015
måndag 27 juli 2015
Ny instrumentering med LCD-skärm
Dags att göra klart instrumenteringen. Med en panel (LCD) från en laptop och ett HDMI/VGA-interface för anslutning till en PC med displaystyrningen.
Interfacet hittade jag på eBay för några kronor. Detta har monterats i en plastlåda och göms bakom LCD'n.
Interfacet hittade jag på eBay för några kronor. Detta har monterats i en plastlåda och göms bakom LCD'n.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)