torsdag 30 januari 2014

Reportage i tidningen M3 - "Så byggs en bensinare om till elbil".

I början av december blev jag kontaktad av Deborah Malec som jobbar för tidningen M3. Tidningen ville göra ett reportage om Hundkojan. Deborah har intervjuat mig och dessutom plöjt igenom hela Hundkojabloggen, så det skall bli väldigt intressant att få läsa hennes reportage.


Så missa inte nästa nummer av tidningen M3 när den kommer ut den 20:e februari.


fredag 3 januari 2014

PTC-element för värme i elbilen

Det hade varit skönt att få lite värme i Hundkojan nu under vintern, även om den riktiga kalla vintern ännu inte kommit.

Det finns väl egentligen två lösningar som jag ser det.

Enklast vore nog ett klassiskt vattenbaserat värmesystem med en radiator med fläkt i kupén, en cirkulationspump och en elektrisk vattendoppvärmare. Det känns tyvärr som ett system med onödigt många komponenter och dessutom en onödigt lång tidsfördröjning innan värmen kan utvinnas.

Lite mer utmaning är det att gå på en lösning med PTC-värmere. Denna skall i så fall anslutas på HV-spänning för hög effektivitet och för att inte belasta Elkojans DCDC-omvandlare.

Lite fakta:
PTC-element, även kallade PTC-värmare är en dopad polycrystallinkeram, baserad på bariumtitanat (BaTiO3). Genom en speciell dopingsprocedur går det att erhålla hög konduktivitet vid relativt låga temperaturer. I dessa låga temperaturer, beter sig PTC-elementet som en klassisk halvledare med en negativ temperaturkoefficient (NTC). Men när den definierade Min-temperaturen överskrids, ökar motståndet snabbt med en faktor 10 (logaritmiskt), se bild.

Det finurliga är att denna PTC-keram inte kan nå brandfarligt höga temperaturer eftersom resistansen ökar med ökande temperatur, på detta sätt är den självbegränsande. Kylning av PTC-keramen från t.ex. en fläkt minskar resistansen och mer energi kan tas ut.
Dessa egenskaper är alltså idealiska för uppvärmningsapplikationer. PTC-element kallas därför för "självreglerande" eller "dynamiska" värmare .

Jag gissar att det krävs en hel del laborerande för att optimalt kunna utvinna värme med PTC-teknik.
Om jag skulle använda ett PTC-element med 4000W så drar detta 10-12A med min HV-systemspänning på 360V. Dessa värmare har som nämnts en inrusningsström som är 10 ggr högre än den vid arbetstemperaturen.  Detta innebär att PTC-elementet skulle dra 40kW under ett par sekunder tills dess att arbetstemperaturen uppnås. Det kanske kan vara möjligt att PWM-styra effekten, men det kan också göra att arbetstemperaturen adlig uppnås och strömmen inte minskar, vad vet jag.
En annan lösning är att ha flera parallella element och aktivera dem sekventiellt, eller en kombination av båda styrningarna.

Jag gjorde ett första tappert försök genom att skaffa en kupévärmare med PTC-element, en sådan som man kan köpa som biltillbehör. Jag tänkte att två seriekopplade 230V element skulle fungera fint i elbilen. Tyvärr visade det sig att kylflänsarna runt själva PTC:n INTE var isolerade från matningsspänningen. Detta skulle bli en livsfarlig kombination med fukt och vatten.

Avslutningsvis i detta inlägg så blir mitt nästa steg att hitta ett PTC-element med flera parallella 400VDC värmare och som dessutom är elektriskt isolerade.

torsdag 2 januari 2014

Reportage i tidningen Elbilen

Nytt år och nya tag. Lite uppmärksamhet ger förhoppningsvis lite mer motivation att skapa vidare.

I November fick Sverige äntligen en elbilstidning. Det är en tidning om rena elbilar, bränslecellsbilar, hybrid- och laddhybrider och alla andra eldrivna fordon.

Tidningen Elbilen kontaktade mig för att de ville skriva ett reportage om Elkojan.

 ELBILEN i Sverige

Två hela uppslag om Elkojan kommer att finnas med i nummer 2 av Elbilen.


Jag skaffade själv det första numret av tidningen när den gavs ut och jag måste säga att den är en seriös elbilstidning som jag varmt vill rekommendera er att prenumerera på.

onsdag 1 januari 2014

Gott Nytt 2014

Tack alla som stöttat Elkoja projektet och tack alla följare av bloggen.
Gott nytt År !

tisdag 31 december 2013

Instagram - classic_minis

Jag kan tycka att det är lite för lite elbilar i sociala medier, men jag gör vad jag kan för att elbilarna skall börja synas på Instagram.




classic_minis har fått upp intresset för elkonvertering och gjort en Shoutout för Elkojan.

måndag 23 december 2013

Bygga batterimoduler av battericeller

Den så populära Tesla har luftkylda cylindriska battericeller/moduler vilket även elkojan har.

För att hålla cellerna fixerade finns en uppsjö av plasthållare. Dessa är tillverkade av en relativt brandsäker, självsläckande plast och har hakar som gör att de låser mot varandra.
Lite cell info:

Tesla har celler från Panasonic med modellbeteckning NCR18650PD dvs. formfaktorn 18650 (18mm diameter och höjden 65mm).
Cellkemin kallas för "NCA" (LiNiCoAlO2) vilket står för Litium Nickel Kobolt Aluminium Oxid. Cellerna har 3.6V 2900mAh vilket ger 10,44 Wh/cell.


Hundkojan har celler från A123 med modellbetäckningen ANR26650M1A dvs. formfaktorn 26650 (26mm diameter och höjden 65mm).
Cellkemin kallas för "LFP" (LiFePO4) vilket är Litium Järn Fosfat.
Dessa celler har en nominell spänning på 3.3V och 2300mAh kapacitet. 7,59 Wh/cell.


Definitionen av livslängd är otydlig och svår att bedöma. Men räknar man antalet fulla urladdningscykler till dess att batteriet har 80% kvar av sin ursprungliga kapacitet (vilket är standard hos celltillverkare) så är antalet 2000-3000 cykler baserat på medeleffektuttaget i Elkojan.

torsdag 5 december 2013

Första snön

Ja då var det dags för den första snön i Göteborg. Vag kan vara mysigare än att bygga vidare på CAN-displayen.

Tanken är att få implementera stöd för en ny GSM-enhet som skall användas för dataöverföring från Elkojan till min webbserver.

Arbetet stod stilla efter att jag av misstag brände upp den förra CAN-displayen. Men två nya utvecklingskort, en grafisk display och en CAN-transceiver senare så är jag på banan igen... 

lördag 30 november 2013

Innerskärmar

Nu har hundkojan förberetts ytterligare för att tåla regnvädret här i Göteborg.
Två enkla vattenavskilljare av plast har tillverkats och monterats, dessa skall fungera som innerskärmar och minska det direkta vattensprutet från framhjulen.

Inte snyggt men förhoppningsvis funktionellt.

För att kunna montera dessa plastskivor var vi tvungna att flytta på krockswitchen. Den hamnade istället strax bredvid kylaren.

Jag inbillar mig att detta faktiskt är en bättre placering av säkerhetsbrytaren.

Vi passade även på att höja bilen både fram och bak. På Elkojan är detta ett relativt enkelt arbete eftersom bilen utrustats med justerbara armar till gummifjädrarna. Avslutningsvis denna kväll så tog vi en provtur för att känna på resultatet, och jag måste medge att denna chassisättning var en klar komfortförbättring. Bra jobbat Lars!

onsdag 27 november 2013

Elkoja 50.000 sidvyer

Ja det var väl kul.

Elkojabloggen har nu uppnått 50.000 sidvyer sedan dess start för exakt 3 år sedan. Första inlägget var bilköpet 2010-11-21.

Maj månad i år hade störts intresse sett per månad, hela 5431 sidvyer.


Störts intresse har de varit från Sverige följt av USA.

torsdag 31 oktober 2013

Besiktning avklarad

Yes, idag var det den stora dagen. Det var dags att äntligen få besiktiga Hundkojan.

Allt gick oerhört bra och intresset från samtliga besiktningsmän på stationen var stort. Det frågades och plåtades. Det enda att anmärka på var bakre bromssystemet där en bromskolv antagligen fastnat lite.



Självklart var det många fjärilar i magen innan besiktningen påbörjades denna småregniga höstdag.


Tack Lars och Benny för er insats under utvecklingen och självklart även idag. Man kan väl säga att dagens besiktning var kvittot på att allt slit lönade sig.


Lite hjulspinn i ren glädje fick avsluta denna lyckade kontrollbesiktning. Nu kommer Elkojan äga på Göteborgs gator!

fredag 25 oktober 2013

Klart för besiktning

Gårdagens kvällspass med Robert och Lars gjorde Hundkojan klar för besiktning. Jag hoppas kunna hitta en besiktningstid nästa vecka.



Det som hanns med igår var att fixa en fläkt för defroster av vindrutan, montera nya skärmbreddare fram, kontroll och justering av all belysning.

måndag 21 oktober 2013

Laddning efter ny BMS-parametersättning

Lite labbande med parametrar i BMS:et. Hoppas det gör susen när batteriet för första gången skall laddas fullt. Ny set-point för Cellbalanseringsspänning. Kul att kunna se hur många celler som är under balansering, min och max tempar och balanseringsmotståndens temperaturer.

Det verkar som min parametersättning försvinner ibland. Kanske är det backup-batteriet på BMS-kortet som behöver bytas? Får testa detta nästa gång. Ändå en lyckad kväll.

fredag 4 oktober 2013

Tesla Model S brinner...

...men det gjorde inte elkojan under gårdagens lilla testkörning.




Vi passade även på att väga Hundkojan.