måndag 25 juli 2016

Typ2 laddutag, "Mennekes" IEC 62196

Elkojan har nu uppgraderats med ett standardiserat ladduttag "Mennekes" IEC 62196. Detta möjliggör 10A laddning med Mode2-laddning, men också 13A Mode3 på publika laddstationer. Ambitionen är att uppgradera ombordladdaren till en 16A-variant för att kunna ladda med 3,7kW. Det fina med Typ2 kontakten jämfört med Typ1 är att det är möjligt att komplettera med ytterligare två laddare på de övriga två faserna. På så sätt kan Elkojan laddas med 11kW utan att snedbelasta faserna.


Det blev lite extra pyssel att få till laddningssekvensen. Eftersom Elkojans batterier har en uppsättning extra kontaktorer så behövde jag bygga ett halvledarrelä som stänger dessa innan laddning påbörjas. Till detta använde jag J1772 PP-signalen. Proximity Pilot är en resistans mot jord som signalerar laddkabelns dimensionering, vilket passade utmärkt för att detektera "on-plug".


Vem vet, snart kanske det sitter en Mode3-laddstolpe på garaget hemma😜

lördag 9 juli 2016

Bygg din egen Elbil

Vill bara uppmana alla er följare att få tummen ur och starta ert eget elkonverteringsprojekt. 

söndag 27 mars 2016

Elkraftdagen på Chalmers

Elkojan ställdes i veckan ut på Chalmers Elkraftsdag. Intresset var stort både för vårt nya bolag ENGINEERING FORCE och Elkojan.




måndag 29 februari 2016

Föreläsning i elbilskonvertering

Vi hade en trevlig föreläsning hos Fjärås Motorklubb i mitten av februari. Det var 30-talet entusiaster på plats som lyssnade och ställde frågor.

Det som avhandlades under denna trvliga kväll var: 
Elkojans elkonvertering, en generell introduktion till elfordonsunika kraftkomponenter och avslutningsvis en simulering av prestanda för en elkonverterad DKW


onsdag 3 februari 2016

Open Vehicle Monitoring System - telematik i Elkojan

Ett påbörjat vinterprojekt är att ge Elkojan telematik. Möjligheten att via telefon eller dator kunna läsa ut aktuell laddnivå, temperatur, geografisk placering och mycket mer.

Jag var länge inne på att bygga detta system själv och lyckades komma en bit på vägen. Nu tar jag en liten genväg och installerar detta OpenSource projekt istället.

Enheten på bilden är en Microchip-baserat system med GPRS- och GPS modul.

Bara att stoppa i ett telefon-SIM, konfigurera, koppla in i bilen med 12V-matning och CAN. Och sen skall det bara funka.

Fortsättning följer.…

måndag 21 september 2015

OECR 2015

Helgen vigdes åt Oresund Electric Car Rally. Det var 5:e året detta arrangerades men första året för mig och Benny.
Det har varit en fantastisk helg med många intresserade och frågvisa elbilsintresserade människor i alla åldrar.



Så nu har Elkojan fått besöka både Malmö och Köpenhamn by-day och by-night.

söndag 30 augusti 2015

Sann elbilsglädje

Vad mer kan man säga, en tur i solen med killarna i en hemmabyggd elbil. Det är elbilsglädje det!

måndag 27 juli 2015

Ny instrumentering med LCD-skärm

Dags att göra klart instrumenteringen. Med en panel (LCD) från en laptop och ett HDMI/VGA-interface för anslutning till en PC med displaystyrningen.

Interfacet hittade jag på eBay för några kronor. Detta har monterats i en plastlåda och göms bakom LCD'n.

tisdag 26 maj 2015

Bästa Ombyggda Fordon Tjolöholm Classic Motor 2015

Elkojan var utställd på årets event av Tjolöholm Classic Motor.
Det var många besökare som ville lära sig mer om elbilar och elbilskonvertering.

Oväntat, men oerhört kul var att vi tog hem titeln: Bästa Ombyggda Fordon Tjolöholm Classic Motor 2015.



onsdag 29 april 2015

Elkojan är nu formellt en Elbil!

Redan i oktober 2013 kontrollbesiktigade vi Elkojan med eldrift efter fått tips om att man inte behövde registreringsbesiktiga den då den var äldre än 30år. Efter någon vecka kontaktade besikta oss och förklarade att de gjort fel och ändrade resultet till att bilen behövde registreringsbesiktigas.
Att få bilen registrerad som elbil har ändå varit tanken, så vi började jobbet med bullerprov, SFRO besiktning etc.
För några veckor sedan så gjordes registreringsbesiktningen och i Söndags gjordes kontrollbesiktningen. Så nu är Elkojan formellt en Elbil och godkänd för att köras på gatan.


lördag 14 mars 2015

Elkoja - bloggen får liv igen

Efter ett rejält uppehåll är det nu dags att börja skruva med hundkojan igen.

Det har varit husköp och nystartat företag på tapeten sen sist. Detta har tagit all fokus från elkojaprojektet.

Nu när vårsolen tittar fram så känns det angeläget att få elbilen besikningsklar. 

Dagens lilla uppgift var att montera ett huvemblem.

tisdag 2 september 2014

Lyckliga LEAF ägare

I väntan på att jag skall få några timmar fritid för att kunna åka iväg med hundkojan och registreringsbesiktiga Hundkojan så skaffade jag en NISSAN LEAF.

På så sätt kan jag få uppleva livet som elbilsförare på allmän väg och bli av med en fosilbil i hemmet.
Men vad är en svart fabriksbil mot en brun kompakt egenkonverterad elraket?


Gordon BLIXTGORDON Strömfelt (till vänster) och Patrik ELKOJA Svedberg (till höger).