onsdag 27 juli 2011

Modell av bakre batteripack

Nu har fler delar monterats ur bilen:

  • Instrunemtpanel - som kommer ersättas med LCD bakom en vinylkklädd panel
  • Pedalstället - som kommer att byggas om så att kopplingspedalen kan tas bort. Gaspedalen ersätts med en elektrisk lägesgivare.
  • Styrväxel - denna skall få en mindre renovering
  • Alla kyl-/värmeslangar och luftrör - friskluft får monteras vid senare tillfälle igen om plats finns. Värme kommer att genereras från ett PTC-element kopplad på högspänningen. 
  • Växellänkage - här måste jag fundera ut någon bra lösning på elektrisk växelväljare och wirestyrning för EV-växellådan 
  • Bensintank, slangar och avluftning - ja detta är bara att skicka av eftersom inget av det skall in i bilen igen

Torpedväggen är nymålad med HAMMERITE, SEMI-MAT.

En helt underbar färg som faktiskt kan målas direkt på rost. Semi-Mat är den sidenmatta typen. Får se hur det blir.





Just nu försöker jag lära mig Google SketchUp för att göra modeller för främre och bakre kapslingar för batterimodulerna.



Här är ett första förslag på bakre batteripack.

söndag 24 juli 2011

Bortkapad front

Jepp, nu är fronten bortkapad. Framskärmar, front och motorhuv kommer att ersättas med en flipfront i glasfiber. Hoppas på svar från England om när fronten kan levereras.



Motorrummet skall få sig en uppfräschning och lack. Den hydrauliska kopplingscylinder åker bort.



lördag 23 juli 2011

Provmontering av EV-drivlina i elbilen

Igår natt rev jag ur bilens originalsubframe med bensinmotor och växellåda. Det var förvånansvärt enkelt! Det var sista gången denna bil har en förbränningsmotor i motorrummet :-).

Jag provmoterade den nya subframen som har elmotor och växellåda för eldrift. Det passade finfint. Enda problemet jag såg var att det kommer bli en del pysslande för att få plats med batterimodulerna och motorns inverter.

Högspänningsbatteriet består av 12 st batterimoduler. Tanken var från början att 6 av dessa skulle placeras i bagaget och resterande 6 skulle få plats i motorrummet. Efter att ha sett hur det ser ut i verkligheten kanske jag får nöja mig med 5 moduler i motorrummet och 7 st i bagageutrymmet. Invertern kanske får hamna i kupén på torpedväggen framför passagerarens ben.

Nästa steg här blir att plocka ur EV-subframen och börja kapa bort framskärmarna, för nu blir det flip-front i glasfiber. Jag har hittat en lösning med gångjärn som lyfter hela fronten rakt upp när den öppnas, riktigt nice.



torsdag 21 juli 2011

Motor-/växellådsfästen färdiga

Motor och växellåda sitter ihop som en enhet. 
Denna enhet är nu upphängd i 3 st gummibussningar i subframen.

















'
En bussning i växellådans bakkant.



En bussning i växellådans framkant.



Samt en bussning i gaveln på elmotorn.


Subframen har förstärkts med ett 40mm CrMo-rör mellan tornen för gummikonerna.
En förstärkning av subframens högra sida behövdes också eftersom jag har gjort ett uttag för att få plats med elmotorn där.
Nu är det dags att helsvetsa modifieringarna och måla subframen.

måndag 11 juli 2011

Fördröjning av elbilskonvertering

Att reparera bilen kommer tyvärr fördröja elbilskonverteringen. Måste försöka hitta lite motivation först.

söndag 10 juli 2011

Bilen återfunnen efter bilstöld.

Projektbilen stals i fredags. Den återfanns tyvärr i betydligt sämre skick. Nu återstår att se vad försäkringsbolaget kan göra.

Kanske läge för flipfront nu?