Kontaktorerna som använda i elbilsbygget är samtliga fyra
från Tyco.
Modellen heter EV200 och är en vanligt förekommande
kontaktor i Elbilsbatterier.
Denna kontaktor finns förstås i flera olika utföranden.
Economizern, den lilla lådan som sitter på sidan av
kontaktorn är en elektrisk styrning för kontaktorns spole. Den har till uppgift
att snabbt sluta kontaktorn (med hög ström till spolen) för att sen hålla
kontaktorn sluten med så låg effektförbrukning som möjligt (genom att sänka
strömmen efter att kontaktorn väl slutits).
Jag använder EV200AHANA(kontaktorer
med inbyggd Eccomizer och en extra switch) för att koppla ihop främre och bakre
batteripack.
Den extra inbyggda switchen används för att mäta att båda
dessa kontaktorer är slutna innan BMS:et får signal att förladda (pre-charge)
och sluta de sista två kontaktorerna.
Dessa (MAIN NEGATIVE och MAIN POSITIVE) som styrs direkt av
BMS:et är två st EV200AAANA
(kontaktorer med Economizer)
Mer information om TYCO KILOVAC EV200 finns på Tyco’s
hemsida : http://relays.te.com/datasheets/ev200.pdf
Kontaktorn är specad för spänning upp till 900VDC och klarar
500A kontinuerligt.
Spolen (eller mer korrekt, Economizern) drivs med 9-36VDC.
Vissa mer sofistikerade BMS har ”economizers” inkluderade i
BMS:et och används då istället med den lite billigare varianten utan
Economizer (EV200A_ANA). Fördelen
är att spolens två anslutningar kan övervakas i feldetekteringssyfte på ett
betydligt robustare sätt.
Här är en översikt på tre av varianterna där man lätt kan se
skillnaderna mellan kontaktorernas utseende:
EV200A_ANA -kontaktor utan Economizer
EV200AAANA -kontaktor med inbyggd Economizer
EV200AHANA -kontaktor med inbyggd Economizer och en extra
switch
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
kommentera