söndag 27 juli 2014

LCD som instrumentering

Ett steg vidare i utvecklingen av den nya instrumenteringen med LCD är taget. Jag har slaktat ett antal gamla 15"-laptops för att få några skärmar. Displayerna från dessa har bildformatet 4:3 med XGA (1024 x 768) upplösning. Tror detta blir fint för att återge några visarinstrument och text om så behövs.

För att kunna koppla ihop en av dessa med datorns (fitPC2:ns) HDMI behövs lite elektronik. Dessa interface eller LCD-controllers finns att hitta i mängder på ebay. De drivs med 12V och har ingångar för VGA, DVI och HDMI.

måndag 14 juli 2014

Delay-box till BMS och kontaktorer

Jag har haft lite sporadiska fel i batteriet. BMS:et har indikerat två typer av fel: kritiskt fel och POST-fel. En tänkbar förklaring kan vara frånkopplingen av den extra kontaktor som jag monterat i varje batterilåda. Dessa kontaktorer tillsammans med de två ursprungliga har till syfte att koppla bort HV+ och HV- i respektive låda när tändningen slås av eller om ett allvarligt fel skulle inträffa. I dagsläget aktiveras (sluter) de två extra kontaktorerna vid tändningsnycklelns radioläge. Nästa läge (tändning:TILL) väcker BMS:et, så att när BMS:et vaknar ser det de två batterierna hopkopplade. Problem uppstår antagligen när man slår av tändningen och radioläget för snabbt. Eftersom BMS:et har en eftergång på ca.10s. så detekteras ett fel, den totala packspänningen som BMS:et mäter blir noll eftersom batterierna frånskiljs av de två extra kontaktorerna som är kopplade på radioläget.

En lösning på detta problem skulle vara att styra BMS:et och de extra kontaktorerna med viss fördröjning och det är just detta som Delay-boxen får fixa.

Planen är att ta bort all styrning från tändningens radioläge och med och utan en fördröjning med tänding (Kl.15) som enda input till delay-boxen.

Logiken blir följande:
Vid tändningspåslag (Kl.15 OFF==>ON) aktiveras de extra kontaktorerna direkt och spänningen för aktivering av BMS:et får en fördröjning på ca. 2s.
När tändningen slås av (Kl.15 ON==>OFF) inaktiveras BMS:et först för att vänta ut eftergången och sen 12s. senare öppnas de extra kontaktorerna.

söndag 6 juli 2014

Förberedelser inför registreringsbesiktning

Nu när SFRO's slutbesiktning är avklarad så var det dags att se över alla småsaker som kontrolleras under en registrerings- och kontrollbesiktning.

Jag har byggt några vadderade filtbeklädda paneler över kablar och islagsytor under instrumentbrädan.

Även undertill fick elbilen en liten uppdatering. Subframen har försetts med svarta plastskivor för att minska luftmotståndet ytterligare men också för att minska chansen att vatten och smuts kommer in i motorrummet den vägen. Skivorna är av termoplast och detta var väldigt bra eftersom lägsta punkten på bilen är växellådan och med en varmluftspistol kunde plasten formas. Resultatet ser rätt lovande ut.

tisdag 1 juli 2014

SFRO's slutbesikning

Ja idag var det finbesök i garaget. Lars Hoffman från SFRO var där för att slutbesiktiga Hundkojan.

Förutom ifyllandet av bildata i Trasportstyrelens besiktningsunderlag så gjordes en granskning av alla elinstallationer i bilen. Lasse dokumenterade med bilder på elkraftkomponenter och dess installation.
Besiktningen avslutades med en provkörning på almän för att testa bilens dynamik inklusive bromssystem. Under de upprepade accelerationer vi gjorde noterades effektuttaget ur litiumbatteripaketet.

Lasse var imponerad av elbilsbygget och godkände bilen.

Nu återstår bara en liten översyn av bilen och hjulinställning inför registrering- och kontrollbesiknting. Dessa kommer att göras hos en vanlig bilbesiktningsstation så fort jag hittar en ledig tid.