torsdag 28 februari 2013

Kontaktorer


Kontaktorerna som använda i elbilsbygget är samtliga fyra från Tyco.
Modellen heter EV200 och är en vanligt förekommande kontaktor i Elbilsbatterier.
Denna kontaktor finns förstås i flera olika utföranden.

Economizern, den lilla lådan som sitter på sidan av kontaktorn är en elektrisk styrning för kontaktorns spole. Den har till uppgift att snabbt sluta kontaktorn (med hög ström till spolen) för att sen hålla kontaktorn sluten med så låg effektförbrukning som möjligt (genom att sänka strömmen efter att kontaktorn väl slutits).

Jag använder EV200AHANA(kontaktorer med inbyggd Eccomizer och en extra switch) för att koppla ihop främre och bakre batteripack.
Den extra inbyggda switchen används för att mäta att båda dessa kontaktorer är slutna innan BMS:et får signal att förladda (pre-charge) och sluta de sista två kontaktorerna.
Dessa (MAIN NEGATIVE och MAIN POSITIVE) som styrs direkt av BMS:et är två st EV200AAANA (kontaktorer med Economizer)

Mer information om TYCO KILOVAC EV200 finns på Tyco’s hemsida : http://relays.te.com/datasheets/ev200.pdf
Kontaktorn är specad för spänning upp till 900VDC och klarar 500A kontinuerligt.
Spolen (eller mer korrekt, Economizern) drivs med 9-36VDC.
Här är en genonskärningsbild av kontaktorn som visar de ingående delkomponenterna.


Vissa mer sofistikerade BMS har ”economizers” inkluderade i BMS:et och används då istället med den lite billigare varianten utan Economizer (EV200A_ANA). Fördelen är att spolens två anslutningar kan övervakas i feldetekteringssyfte på ett betydligt robustare sätt.

Här är en översikt på tre av varianterna där man lätt kan se skillnaderna mellan kontaktorernas utseende:

EV200A_ANA -kontaktor utan Economizer


EV200AAANA -kontaktor med inbyggd Economizer


EV200AHANA -kontaktor med inbyggd Economizer och en extra switch


måndag 25 februari 2013

CAN DISPLAY del 3

En kväll framför datorn. CAN displayen ansluten till Kvaser interfacet.













Batterisymbolen är indelad i 20% steg.

Skall väl försöka att cadda ett shield till PIC32-kortet som jag kan montera displayen, CAN-tranceivrarna, 5V-stabbe och en FET för att driva LED-bakgrundsbelysningen med så att denna kan PWM:as för olika ljusstyrka.


Så här ser displayen ut när jag simulerar batteridata på CAN.

söndag 17 februari 2013

Kabelförskruvningar

Ett litet framsteg på batteripacken.
150A säkringar monterade i fram- och baklådan.


De två dragavlastarna i långsidan, eller som det egentligen heter, kabelförskruvningarna i den övre bakre batterilådan är för kabeln till MSD:n och till HV800 kontakten. Dessa kablar göms tillsammans med elkylfläktarna i det triangelformade hålutrymmet. Här kommer jag att använda Nexans extra böjliga 35mm2 kabel för att klara av den skarpa böjen på baksidan förskruvningarna.

Jag gissar dessutom att det blir ytterligare ett antal kabelförskruvningar, främst på alla ställen där HV-kablar skall igenom karossen.

I övrigt har jag fått byta de 16-poliga cirkulära kontaktdonen för kablaget mellan fram- och bakbatteri. När jag väl började räkna så visade det sig vara ett behov av 28-pinnar. Hur skulle ett batteripack se ut om jag glömde anslutningar för RGB-LED-ljus.

Vad hände mer denna underbara garagekväll, jo, Patrik på PTP kom förbi och satte fast alla stålblindmuttrarna i bakramen som skall hålla bakpacket på plats. Tack för din insats!

onsdag 6 februari 2013

Klämma kabel

Elmotors kablar har försetts med kabelskor.

Lite krympslang på från ELFA eller DISTRELEC eller vad de nu vill heta. Krymplslangen är av den tjockväggiga typen och med smältlim inuti.
Den 3-poliga skruvplinen hamnar i ett utrymme på insidan av torpedväggen. Detta utrymme är egentligen till för länkaget från pedalstället på de MINI-modeller som är högerstyrda. Perfekt som kopplingsbox för elmotorns anslutningar.

Här är den balken på torpedväggen där dragavlastaren skall sitta.

Sådär blev det.

Lite udda lösning kanske, att ha motorkabeln gående genom batterilådan. Men det blev enklare än att försöka vrida elmotorn.
 '

Här är utrymmet mellan batterilåda och torpedvägg.

Främre batteripack på plats, IGEN. Vet inte ens hur många gånger jag monterat i och ur detta pack.

Slutligen några kablar tillverkade. Dessa skall sitta i batteriet och förbinda HV-kontakt, kontaktorer, strömshunt, säkring och batterimoduler med varandra.