lördag 29 december 2012

Kylare monterad

Även om resultatet inte blev som papp-modellen så blev det i alla fall något.
 Kapslingen är tillverkad av 2mm natureloxerad aluminiumplåt,som har bockats i skruvstäd.

Locket och botten har försetts med L-profiler på insidan som fixerar kylaren.

Här är kylaren monterad. Den hålls på plats med självhäftande 20x20mm skumgummilister.

Här har även några av kylarslangarna monterats.
Underst i bilden skymtar kylpumpen.

Tre vinkeljärn i aluminium håller hela kylaren på plats.

torsdag 27 december 2012

Kylsystem

Det planeras inte något kylsystem för kupén, dvs. ingen Air Condition. Inte heller någon egentlig kylning av batterierna, bara en cirkulation av den inneslutna luften i de båda batterilådorna.
Det enda kylsystemet som byggs är för de vattenkylda kraftkomponenterna: elmotor och elmotorinverter.

Elkylfläkten kommer från SPAL, en italiensk firma med bra kvalitet på sina Automotive-komponenter.



Graf: tryck som funktion av luftflöde



 
En mock-up av kapslingen till kylaren och fläkten har tillverkats i papp.
Denna kommer att vara mall till aluminiumplåten för den slutliga lösningen.



 

tisdag 18 december 2012

Prisutdelning eLeMans

Vilken trevlig prisutdelning det var idag på Länsstyrelsen i Göteborg.
Tack Jakob och alla andra som var där.

Här är presentationen som jag drog idag om CAN analys av mätning från tävlingen.

 
 

fredag 7 december 2012

Olja till växellådan

Växelladåns rekommenderade originalolja är: Dexron III
Eftersom växellådan har rakskurna drev och därför genererar en del vinande oljud kan en trögare olja med fördel användas för att dämpa ljudet. Nackdelen är ökad friktion, dvs mer förlust i transmissionen.
Jag kommer att använda följande lite trögare olja:  Ford 75W 90 BO, QUAKER STATE Synquest Fully Synthetic 75W-90 LS

SYNQUEST FULLY SYNTHETIC 75W-90 är en helsyntetisk växellådsolja för mekanisk transmission, som är tillverkad av högkvalitativa syntetiska basoljor och särskilda EP-tillsatsmedel.
SYNQUEST FULLY SYNTHETIC 75W-90 används i hypoiddifferentialer under extremt utsatta förhållanden och bör användas till alla typer av växlar som kräver EP-transmissionsoljor. Innehåller ej additiv som påverkar gulmetaller.
  • Mycket gott oxidationsmotstånd
  • Kraftfull verkan mot slitage, korrosion och skumbildning
  • Låg flytpunkt
  • Mycket goda EP-egenskaper
  • Ger god bränsleekonomi
  • Mycket goda ”Limited Slip”-egenskaper



måndag 3 december 2012

Signalhorn

Fredrik, YOU ARE THE MAN. Nu är signalhornet på plats. Tack för din insats.

Många moderna bilar har två horn, varför vet jag inte. Kanske är det ett lagkrav? Men jag gissar att det ger ett, akustiskt sett, skönare ljud. Men i hundkojan blir det bara ett horn för att spara vikt.