fredag 28 september 2012

eLeMans - ELBILSRACE

Igår natt och i morse var jag med på eLeMans på Göteborgs racingbana CITY ARENA vid frihamnspiren. Vaaaansinnigt kul!!!

Det var tre tuffa deltävlingar och flera specialutmaningar, bland annat att hålla nere energiförbrukningen men samtidigt inte köra under 40km/h i snitt per varv. Förbrukad energi mättes sedan under nattladdningen.
Jag hade förstås hoppats på att kunna deltaga med hundkojan, men det får bli nästa år. Istället körde jag med min kollega Gordon i hans elbil, en svart Nissan LEAF.
Bra att hitta motivation att bygga vidare på Elkojan!
Tack till Henrik Friden en av mina studenter på HRMENGINEERING för några fina bilder.

Projektledare för eLeMans och eCoast är Jakob Lagercrantz, stort tack till honom för detta arrangemang.











tisdag 25 september 2012

Ritning över HV-kablage

Det är nu läge att fundera ut hur dragningen av HV (Hazardous Voltage) -kablaget skall bli i bilen. Det blir 35mm2 ringkabelskor, kabelgenomföringar och ett antal IP67-klassade kopplingslådor.



För att kunna pressa dessa ringkebelskor på 35mm2-kablarna krävs ett riktigt kraftigt verktyg.
Jag har ingen lust att investera 10.000kr på ett verktyg, så jag får se hur jag löser detta. Låna eller tillverka ett eget verktyg, hmmm.

måndag 24 september 2012

Låda till BMS, Battery Management System

Försök att hitta en plastlåda med lock i klar plast med måtten 280x120x50mm invändigt! Ja, rätt, det är omöjligt. Jag vet inte hur länge jag har letat.

Istället fick jag bygga en låda.

Lådan har en lexanplast framsida, baksida av svartmålad glasfiberlaminat och långsidor gjorda av en aluminiumprofil från Solectro.

Det som saknas är kortsidor av L-profil i aluminium, som även blir fästvinklar.
Sen skall allt stoppas in i den främre batterilådan.

tisdag 18 september 2012

Drivaxlar på plats

Ja, gött, nu är drivaxlarna äntligen på plats.

 Nya damasker monterade, och bäst av allt, längderna på drivaxlarna verkar ok. Lite svart färg på dessa bara.

Drivknutarna har rikligt fettats in med Slicks S50 universalfett som säljs av SEABEACH Trading.


torsdag 13 september 2012

Provmontering igen

Denna gång med bägge bakre batterilådorna. Varför skall det alltid i slutändan bli millimeterpassning?

Hålbild för bultarna genom paketet upp i bakramen är klart. Nu blir det att sätta dit 18st M8 blindmuttrar i stål.

tisdag 11 september 2012

Skarvade drivaxlar

Äntligen är drivaxelstumparna sammanfogade. PTP som fixade batterilådorna erbjöd sig också att ta sig an uppgiften att svarva hylsor och svetsa ihop drivaxlarna. Underbart!


Skarvhylsorna är 100mm sömlöst rör med benämning: RÖR 34x6 DIN 2391BK
Kostar ca 200 kr/m hos REPAY, Uddevalla.Hylsorna har borrats med hål in till drivaxlarna och fyllts med svets för att göra förbandet ännu lite starkare.


Nu blir det montering av inre drivknutar och på med nya inre och yttre drivknutsdamasker. Fettet jag kommer att använder blir nog S50, en produkt från SLICK50. Detta har överlägsna egenskaper eftersom det innehåller PTFE, så varför använda något annat.



Höger drivaxel är 503,0mm.
Vänster drivaxel är 405,5 mm.

söndag 9 september 2012

Batterihållare

Denna ram tillverkad i L-profil kommer att hålla 12V-batteriet på plats. Kortsidorna har försetts med muttrar för att kunna dra fast en konsol över batteriet. Batteriet kommer att placeras i höger förvaringsutrymme för bakre passagerare.

Tack för hjälpen David!